„Przez zarzuconą subtelną bawełnicę”
Wyd. Uniwersytetu ŁódzkiegoRok wydania: 2022
ISBN: 978-83-8220-693-7
Oprawa: miękka
Ilość stron: 456
Wymiary: 170 x 240
Dostępność: Na półce
57.00 zł
Na okładce tej książki znajduje się drzeworyt zaczerpnięty z łacińskiego zbioru kazań Antoniego Węgrzynowicza Syllabus Marianus. Przedstawia on wnętrze drukami i pracujące w niej osoby. W banderoli umieszczonej u dołu znajdujemy inskrypcję „Lucern dabit atra fuligo”. Wielce prawdopodobne jest, że pomysłodawcą i wykonawcą drzeworytu był Węgrzynowicz, który sam ilustrował większość swoich zbiorów kazań. „Czarna sadza da światło” – słowa te w duchu epoki, za pomocą metafory i paradoksu, wyrażają ideę, która znajduje swoje odzwierciedlenie w jego kazaniach. Sadza, która była głównym składnikiem farby drukarskiej, jest tu metonimią drukowanego słowa, a szerzej – wyrażanej poprzez nie treści. Idea ciemności, która prowadzi ku światłu, rzeczy materialnych wiodących ku duchowym, to z kolei istota cognitionis symbolicae.
*
Atutem rozprawy jest jej przedmiot formalny – tytułowa cognitio symbolica, czyli obecne w twórczości reformata „myślenie symboliczne”, przejawiające się w posługiwaniu strukturami symbolicznymi (tu senso largo obejmującymi alegorię, metaforę i inne struktury oparte na analogii). Samo zjawisko, dość dobrze rozpoznane w kulturze wieków dawnych [...], tu stało się przedmiotem interesującego studium przypadku, wzbogacającego wiedzę o dawnej symbolografii i jej roli w kształtowaniu dawnego języka religijnego. Tak ukierunkowanej pracy na temat dawnej prozy kaznodziejskiej do tej pory brakowało.
Z recenzji prof. Wiesława Pawlaka (KUL)
*
Atutem rozprawy jest jej przedmiot formalny – tytułowa cognitio symbolica, czyli obecne w twórczości reformata „myślenie symboliczne”, przejawiające się w posługiwaniu strukturami symbolicznymi (tu senso largo obejmującymi alegorię, metaforę i inne struktury oparte na analogii). Samo zjawisko, dość dobrze rozpoznane w kulturze wieków dawnych [...], tu stało się przedmiotem interesującego studium przypadku, wzbogacającego wiedzę o dawnej symbolografii i jej roli w kształtowaniu dawnego języka religijnego. Tak ukierunkowanej pracy na temat dawnej prozy kaznodziejskiej do tej pory brakowało.
Z recenzji prof. Wiesława Pawlaka (KUL)
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Historia Adama i Ewy
• Tatry
• Etnografia mistyczna miasta Thalloris
• Wprowadzenie do „Traktatu o sferze” Johna z Holywood
• Otwarte okna. Szkice z kultury humanizmu katolickiego
• O nazwach rzek i gór oraz o tym, co się tam znajduje
• Krótka historia religii
• Spór o Koreę
• Wróżki w salonach. Antologia francuskich baśni literackich z XVII i XVIII w.
• Prawdziwość tekstów Biblii w świetle danych historycznych i przyrodniczych (wydanie IV, poprawione i uzupełnione)
• Tatry
• Etnografia mistyczna miasta Thalloris
• Wprowadzenie do „Traktatu o sferze” Johna z Holywood
• Otwarte okna. Szkice z kultury humanizmu katolickiego
• O nazwach rzek i gór oraz o tym, co się tam znajduje
• Krótka historia religii
• Spór o Koreę
• Wróżki w salonach. Antologia francuskich baśni literackich z XVII i XVIII w.
• Prawdziwość tekstów Biblii w świetle danych historycznych i przyrodniczych (wydanie IV, poprawione i uzupełnione)