535 Bergepanzerwagen
MilitariaRok wydania: 2022
Seria: TankPower
ISBN: 978-83-72195-35-7
Oprawa: miękka
Ilość stron: 58
Wymiary: 205 x 295
Tom: 535
Dostępność: Na półce
35.00 zł
W okresie II wojny światowejw niemieckich jednostkach pancernych i artylerii samobieżnej (szturmowej) były używane specjalne pojazdy naprawcze i ewakuacyjne tzw Bergepanzerwagen. Najczęściej były to ciężkie ciągniki półgąsienicowe np. 18tZgkw Sd Kfz 9 produkcji zakładów FAMO. Jednak ciągniki były skuteczne tylko w przypadku holowania czołgów lekkich i srednich np. PzKpfw II lub PzKpfw III. Do holowania ciężkiego "Tygrysa", o masie przekraczającej 50000 kg trzeba uzyć aż trzech ciągników 18-tonowych. W warunkach bojowych było to bardzo trudne i niebezpieczne! Dlatego też do ewakuacji uszkodzonych czołgów i ich napraw na polu walki używano pozbawionych wież czołgów, które przewoziły dodatkowe wyposażenie naprawcze (dźwig, części zamienne, lewary, urządzenia spawalnicze). W ten sposób zostały zmodyfikowane m.in. czołgi lekkie PzKpfw I Sd Kfz 101, PzKpfw 38(t), czołgo średnie PzKpfw III Sd Kfz 141, PzKpfw IV Sd Kfz 161 i PzKpfw V Sd Kfz 171 "Panter"oraz Działa samobieżne "Hetzer" i "Ferdinand-Elefant".
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Nowa Ruda w okresie II wojny światowej
• 532 Czołg Stalina
• 105. Kresowy Szpital Wojskowy
• 536 7TP Tank Power vol. CCLVI 536
• Kształtowanie układów urbanistycznych i przestrzennych dawnych granicznych ośrodków kolejowych Polski
• Zamorskie wojny Portugalczyków, 1960–1975. Tom 2
• 531 PzKpfw IV Ausf. H-J Tank Power vol. CCLI
• Gdy pogoda zmienia bieg historii
• 534 10 cm sK 18
• 526 T-60
• 532 Czołg Stalina
• 105. Kresowy Szpital Wojskowy
• 536 7TP Tank Power vol. CCLVI 536
• Kształtowanie układów urbanistycznych i przestrzennych dawnych granicznych ośrodków kolejowych Polski
• Zamorskie wojny Portugalczyków, 1960–1975. Tom 2
• 531 PzKpfw IV Ausf. H-J Tank Power vol. CCLI
• Gdy pogoda zmienia bieg historii
• 534 10 cm sK 18
• 526 T-60