Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000
Wyd. Uniwersytetu ŁódzkiegoRok wydania: 2013
Seria: FILMO!ZNAWCY
ISBN: 978-83-7525-861-5
Oprawa: miękka
Ilość stron: 511
Wymiary: 165 x 240
Dostępność: Na półce
63.70 zł
„Kino policyjne wykrystalizowało się w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również kobiety i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych. sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. (...)
Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju."
ze Wstępu
Autorka podzieliła książkę na dwie części. W pierwszej zarysowuje ona kwestie metodologiczne, sytuację w Hollywood, która umożliwiła i przyczyniła się do powstania formuły kina policyjnego. W drugiej części książki omówione zostają najważniejsze filmy gatunku: Brudny Harry, Francuski łącznik, Zabójcza broń, Szklana pułapka, Łowcy, Milczenie owiec, Siedem. Analiza trzech ostatnich filmów poprzedzona została refleksją na temat kulturowej fascynacji Amerykanów fenomenem seryjnych morderców.
Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju."
ze Wstępu
Autorka podzieliła książkę na dwie części. W pierwszej zarysowuje ona kwestie metodologiczne, sytuację w Hollywood, która umożliwiła i przyczyniła się do powstania formuły kina policyjnego. W drugiej części książki omówione zostają najważniejsze filmy gatunku: Brudny Harry, Francuski łącznik, Zabójcza broń, Szklana pułapka, Łowcy, Milczenie owiec, Siedem. Analiza trzech ostatnich filmów poprzedzona została refleksją na temat kulturowej fascynacji Amerykanów fenomenem seryjnych morderców.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Kino amerykańskie Dzieła
• Alkohol i muzy
• Aktywność publiczna kobiet na ziemiach polskich
• Kino amerykańskie Twórcy
• Odbudowa miast wschodniopruskich po I wojnie światowej
• Izera i Ypres
• Dzieje koszar wojskowych w Sieniawce
• Życie seksualne w epoce napoleońskiej
• Argenti fossores et alii
• Western i Indianie
• Alkohol i muzy
• Aktywność publiczna kobiet na ziemiach polskich
• Kino amerykańskie Twórcy
• Odbudowa miast wschodniopruskich po I wojnie światowej
• Izera i Ypres
• Dzieje koszar wojskowych w Sieniawce
• Życie seksualne w epoce napoleońskiej
• Argenti fossores et alii
• Western i Indianie