Kategoria
podróże w czasie i przestrzeni , polityka i ideologia
Okres historyczny pierwsze lata XX-go wieku
Okres historyczny pierwsze lata XX-go wieku
Architektura a polityka
Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół NaukRok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7654-099-3
Oprawa: miękka
Ilość stron: 228
Wymiary: 165 x 225
Dostępność: Na półce
59.90 zł
W książce obiekty architektoniczne potraktowane zostały przede wszystkim, jako projektory obrazów. Obrazy te, jeśli nie narzucają się same, należy odkryć i zinterpretować ich sens, często złożony i nie zawsze oczywisty. Architektura sprowadzona została więc do obrazu, podlegającego wielowarstwowej interpretacji i potraktowana jako swoista metafora, odnosząca się głównie do sfery politycznej i ideologicznej.
Wzniesiony na początku XX wieku w obrębie śródmieścia Poznania zespół monumentalnych obiektów to bez wątpienia wyróżniające się w skali ogólnoeuropejskiej przykład wykorzystania architektury i założeń urbanistycznych w celu wykreowania pewnej mitologii politycznej. Eksponowane realizacje z pierwszego dziesięciolecia XX wieku były końcowym akordem rywalizacji o wizualne opanowanie miejskiej przestrzeni publicznej, trwającej przez całe poprzednie stulecie.
Gloryfikacja Prus i niemieckiej misji cywilizacyjnej to motyw przewodni programów ikonograficznych zarówno poznańskiego Muzeum Cesarza Fryderyka, jak i późniejszego Forum Cesarskiego. Charakterystyczna dla tych programów stała obecność sacrum - związana nierozerwalnie z praktyką legitymistyczną - pozwalała wynieść niemiecki interes narodowy i pruską rację stanu na najwyższy poziom wartości, a historycznie zdefiniowana forma architektoniczna okazała się skutecznym nośnikiem mitu.
Wzniesiony na początku XX wieku w obrębie śródmieścia Poznania zespół monumentalnych obiektów to bez wątpienia wyróżniające się w skali ogólnoeuropejskiej przykład wykorzystania architektury i założeń urbanistycznych w celu wykreowania pewnej mitologii politycznej. Eksponowane realizacje z pierwszego dziesięciolecia XX wieku były końcowym akordem rywalizacji o wizualne opanowanie miejskiej przestrzeni publicznej, trwającej przez całe poprzednie stulecie.
Gloryfikacja Prus i niemieckiej misji cywilizacyjnej to motyw przewodni programów ikonograficznych zarówno poznańskiego Muzeum Cesarza Fryderyka, jak i późniejszego Forum Cesarskiego. Charakterystyczna dla tych programów stała obecność sacrum - związana nierozerwalnie z praktyką legitymistyczną - pozwalała wynieść niemiecki interes narodowy i pruską rację stanu na najwyższy poziom wartości, a historycznie zdefiniowana forma architektoniczna okazała się skutecznym nośnikiem mitu.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Architektura: Style i detale
• Architektura drewniana
• Archeolog
• Bawełna, samowary i Sartowie
• Atlas geograficzny ilustrowany Królestwa Polskiego
• Architektura drewniana w Polsce
• Architektura
• Odessa transfer Reportaże znad Morza Czarnego
• Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922-1939
• Awit Szubert Historia fotografii tatrzańskiej
• Architektura drewniana
• Archeolog
• Bawełna, samowary i Sartowie
• Atlas geograficzny ilustrowany Królestwa Polskiego
• Architektura drewniana w Polsce
• Architektura
• Odessa transfer Reportaże znad Morza Czarnego
• Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922-1939
• Awit Szubert Historia fotografii tatrzańskiej