książki historyczne
Oferta wydawnictwaPolecamy w sieciKatalog do pobrania

Kategoria biografie i wspomnienia
Okres historyczny II Wojna Światowa
Czy starczy sił na przetrwanie?

Nakład wyczerpany!

Czy starczy sił na przetrwanie?

Oyrzanowski W. ZP Grupa Sp. z o.o.
Rok wydania: 2008
ISBN: 978-83-61529-00-2

Oprawa: miękka
Ilość stron: 195
Wymiary: 185 x 230

Dostępność: Niedostępna

38.50 zł


Zapiski wojenne mechanika 216 Eskadry Bombowej w kampanii wrześniowej 1939 r.; Dywizjonu I/145 w kampanii francuskiej 1940 r.; Dywizjonów 302 i 307 w obronie Wielkiej Brytanii w latach 1940-1943.
Choć w polskiej literaturze wojennej nie brakuje pamiętników i wspomnień pilotów (przede wszystkim oficerów), to dziennik Wacława Oyrzanowskiego jest zupełnie wyjątkowym dokumentem, bo pisał go podoficer mechanik. Wacław Oyrzanowski, syn Józefa Kalasantego i Eugenii z domu Wolskiej, urodził się 18 września 1903 r. w folwarku Zawady, powiat Łaski. Od 1915 r. działał w polskim harcerstwie. W czerwcu 1920 r. jako gimnazjalista zgłosił się do WP i wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Od grudnia 1923 r. służył w 1 Pułku Lotniczym w Warszawie, w personelu technicznym 14 Eskadry Lotniczej, 212 Eskadry Bombowej i 216 Eskadry Bombowej. Będąc jednym z najbardziej doświadczonych podoficerów mechaników 1 Pułku Lotniczego w Warszawie, wziął udział w kampanii 1939 r. jako szef mechaników 16 (216) Eskadry w składzie Brygady Bombowej. W październiku 1939 r. z Rumunii przez Jugosławię przedostał się do Grecji, a stamtąd statkiem „Pułaski” do Francji.
Na początku 1940 r. został szefem mechaników I Eskadry I/145 Dywizjonu Myśliwskiego „Warszawskiego” i na tym stanowisku brał udział w Kampanii Francuskiej w maju/czerwcu 1940 r. Po upadku Francji ewakuował się z jednostką do Wielkiej Brytanii. Od lata 1940 r. był szefem mechaników Eskadry A 302 Dyonu Myśliwskiego „Poznańskiego”, pełniąc tę funkcję w okresie Bitwy o Anglię. Następnie był w tym dyonie szefem Eskadry Technicznej. W grudniu 1941 r. został przeniesiony do 307 Dyonu Myśliwskiego Nocnego „Lwowskiego” („Lwowskich Puchaczy”) na stanowisko szefa mechaników. 27 czerwca 1943 r. wraz z kpt. pil. Romanem Grzanką wystartował na próbny oblot techniczny samolotu de Havilland Mosquito II nr DD644 EW-Y dostarczonego po remoncie głównym. Wskutek awarii i pożaru silnika, podczas próby lądowania przymusowego, samolot rozbił się pod Penarth koło Swansea (Glamoran). Pilot zginął na miejscu, a mechanik zmarł nazajutrz w szpitalu. Wacław Oyrzanowski został odznaczony pośmiertnie Krzyżem Walecznych. Jest pochowany w kwaterze lotników na cmentarzu w Pembrey, w walijskim hrabstwie Carmarthenshire.



Oferta wydawnictwa Polecamy w sieci Katalog do pobrania