Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)
Księży MłynRok wydania: 2015
ISBN: 978-83-7729-280-8
Oprawa: twarda
Ilość stron: 420
Wymiary: 210 x 300
Dostępność: Niedostępna
93.70 zł
Pierwsza monografia unikatowego i jedynego nowoczesnego kanału śródlądowego (sztucznego przedłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do wrót Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego) zbudowanego w dwudziestoleciu międzywojennym na terenach współczesnej Polski. Książka jest interesującym rysem historycznym oraz próbą analizy niepowtarzalnego dziedzictwa kulturowego osadzonego w dolinie Kłodnicy na przestrzeni od Gliwic po Kędzierzyn-Koźle. Lokalizacja kanału na niemiecko-polskim pograniczu Górnego Śląska, w rejonie ubogim w naturalne cieki wodne, spowodowała, że dzisiejszy Kanał Gliwicki to niemy zapis dziejów gospodarczych, propagandy, historii politycznej, ale także, a może przede wszystkim, dzieło europejskiej myśli hydrotechnicznej międzywojnia, monumentalna architektura „granitowych” śluz, liczne mosty, jazy, legendarny przewał Kłodnicy i wiele innych budowli inżynieryjnych oraz hydrotechnicznych z lat 30. XX w. Całe to bogactwo techniki współegzystuje z reliktami o wiele starszego Kanału Kłodnickiego, z Kłodnicą, z wielkimi zbiornikami w Dzierżnie i współtworzy dzieło kultury technicznej o ponadprzeciętnym wymiarze.
Pierwsza część książki zawiera rys historyczny stworzony na bazie materiałów zebranych w polskich i niemieckich archiwach. W drugiej zaprezentowano dzieła techniki osadzone na trasie „górnośląskiej” drogi wodnej, elementy kształtujące unikatowy krajobraz Kanału.
Całość wzbogacają liczne fotografie (archiwalne i współczesne) prezentujące niedoceniany dotychczas świat techniki, a także liczne inwentaryzacje techniczno-budowlane. Książka jest też jedną z niewielu w Polsce monografii śródlądowych dróg wodnych.
Pierwsza część książki zawiera rys historyczny stworzony na bazie materiałów zebranych w polskich i niemieckich archiwach. W drugiej zaprezentowano dzieła techniki osadzone na trasie „górnośląskiej” drogi wodnej, elementy kształtujące unikatowy krajobraz Kanału.
Całość wzbogacają liczne fotografie (archiwalne i współczesne) prezentujące niedoceniany dotychczas świat techniki, a także liczne inwentaryzacje techniczno-budowlane. Książka jest też jedną z niewielu w Polsce monografii śródlądowych dróg wodnych.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Architektura użyteczności publicznej II Rzeczypospolitej 1918-1939. Funkcja
• Dzieje Żurawicy
• 419 SS-Heimwehr Danzig Tank Power vol. CLIX
• Dziedzictwo górnośląskiego baroku
• Sekrety Gdyni
• Bataliony karne i oddziały zaporowe Armii Czerwonej
• Moi sąsiedzi nie żyją
• Dzika Europa
• Narodziny szlachty
• Dziennik 1870-1879
• Dzieje Żurawicy
• 419 SS-Heimwehr Danzig Tank Power vol. CLIX
• Dziedzictwo górnośląskiego baroku
• Sekrety Gdyni
• Bataliony karne i oddziały zaporowe Armii Czerwonej
• Moi sąsiedzi nie żyją
• Dzika Europa
• Narodziny szlachty
• Dziennik 1870-1879