Dzieła Mistrzów Renesansu w grafice od XVI do XVIII wieku
Muzeum Architektury we WrocławiuRok wydania: 2019
ISBN: 978-83-65730-07-7
Oprawa: miękka
Ilość stron: 112
Wymiary: 220 x 230
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
67.00 zł
Niniejsza publikacja oraz wystawa pod tym samym tytułem prezentują niewielką, lecz bardzo znaczącą część bogatej kolekcji grafik z XVI-XVIII wieku, gromadzonej w Muzeum Architektury we Wrocławiu przez ponad 50 lat jego istnienia. Te cenne miedzioryty i akwaforty powstawały na podstawie dzieł architektury, rzeźby i malarstwa, a niejednokrotnie też ich oryginalnych projektów, które wyszły spod ręki tak znamienitych mistrzów jak Michał Anioł Buonarroti, Rafael Santi, Antonio da Sangallo Młodszy, Andrea Palladio, Giorgio Vasari czy Giacomo Barozzi da Vignola. Prawdziwą perłą tej kolekcji jest rycina autorstwa jednego z najwybitniejszych włoskich architektów - Donata Bramantego, którą po raz pierwszy mamy okazję zaprezentować publiczności odwiedzającej nasze muzeum oraz czytelnikom tej książki.
W XV wieku, gdy blaskiem sztuk wszelakich jaśniała medycejska Florencja, skąd zrodzony z idei humanizmu nowy styl, renesans, promieniował na całe Włochy, a dotrzymać jej kroku miały inne włoskie miasta - Urbino, Mediolan, Mantua czy Bolonia - Rzym, stając się na powrót faktyczną stolicą chrześcijaństwa, dopiero z wolna dźwigał się z kilkuwiekowej zapaści. Jednak już wkrótce wszystko się miało zmienić… W XVI stuleciu to właśnie Wieczne Miasto objęło prymat i wyznaczyło nowe tendencje w rozwoju sztuki i architektury. Kolejni papieże i wywodzący się z arystokratycznych rodów kardynałowie zatrudniali najlepszych artystów, którzy tworzyli dzieła będące najdoskonalszymi pomnikami renesansu. Te zaś powielane i szeroko rozpowszechniane dzięki stosunkowo młodej, ale już niezwykle prężnie rozwijającej się dziedzinie sztuki - grafice, rozsławiły imiona twórców i zaniosły idee renesansu do najdalszych zakątków Europy.
W XV wieku, gdy blaskiem sztuk wszelakich jaśniała medycejska Florencja, skąd zrodzony z idei humanizmu nowy styl, renesans, promieniował na całe Włochy, a dotrzymać jej kroku miały inne włoskie miasta - Urbino, Mediolan, Mantua czy Bolonia - Rzym, stając się na powrót faktyczną stolicą chrześcijaństwa, dopiero z wolna dźwigał się z kilkuwiekowej zapaści. Jednak już wkrótce wszystko się miało zmienić… W XVI stuleciu to właśnie Wieczne Miasto objęło prymat i wyznaczyło nowe tendencje w rozwoju sztuki i architektury. Kolejni papieże i wywodzący się z arystokratycznych rodów kardynałowie zatrudniali najlepszych artystów, którzy tworzyli dzieła będące najdoskonalszymi pomnikami renesansu. Te zaś powielane i szeroko rozpowszechniane dzięki stosunkowo młodej, ale już niezwykle prężnie rozwijającej się dziedzinie sztuki - grafice, rozsławiły imiona twórców i zaniosły idee renesansu do najdalszych zakątków Europy.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Emancypacja Europy
• Drapacz chmur i inne wynalazki
• Wojna twierdz na Śląsku 1806-1807 w świetle pamiętników
• Barwa Legionów Polskich 1797-1807 oraz Księstwa Warszawskiego 1807-1814
• Żywoty kurtyzan
• Architektura w służbie nauki
• Modernizm na Śląsku 1900-1939. Architektura i polityka
• Ciechanów 1920
• W obronie piędzi rodzimej ziemi
• Niemieckie Dywizje Pancerne - Front Wschodni 1941-1943
• Drapacz chmur i inne wynalazki
• Wojna twierdz na Śląsku 1806-1807 w świetle pamiętników
• Barwa Legionów Polskich 1797-1807 oraz Księstwa Warszawskiego 1807-1814
• Żywoty kurtyzan
• Architektura w służbie nauki
• Modernizm na Śląsku 1900-1939. Architektura i polityka
• Ciechanów 1920
• W obronie piędzi rodzimej ziemi
• Niemieckie Dywizje Pancerne - Front Wschodni 1941-1943