Historyje krakowskie
Wyd. Uniwersytetu JagiellońskiegoRok wydania: 2020
ISBN: 978-83-233-4749-1
Oprawa: miękka
Ilość stron: 322
Wymiary: 155 x 235
Dostępność: Na półce
43.00 zł
W XVI wieku w Krakowie pojawiają się stałe zakłady drukarskie, które zaczynają produkować nowe książki, łatwiej osiągalne dla mieszkańców stolicy od rękopiśmiennych. Wśród tych nowości wydawniczych, oprócz ksiąg religijnych, historycznych, medycznych czy prawniczych, znalazło się też miejsce dla różnych „historyj”: śmiesznych, łzawych, ekscytujących lub pouczających opowieści o przygodach Gryzeldy, Sowiźrzała, Aleksandra Wielkiego, Ezopa, Meluzyny, Magielony czy Marchołta. Kim byli ludzie, którzy sięgali po te opowieści? Jak poczytna była naprawdę dawna literatura popularna? Jak wyglądało życie tych tekstów i co może nam ono powiedzieć o kulturze książki w dawnym mieście? Andrzej Tadeusz Staniszewski szuka odpowiedzi na te pytania, traktując dawne opowieści popularne jako to, czym były one pierwotnie: ważny element zmieniającego się świata wczesnonowożytnej kultury pisma, ale też przede wszystkim część codziennego doświadczenia dawnych krakowian. Śledząc losy tych tekstów od momentu ich wejścia na rynek wydawniczo-księgarski miasta pod Wawelem po chwile, kiedy trafiały one w ręce jego mieszkańców, autor opracowania pokazuje, czym te opowieści były dla ich pierwszych odbiorców, oraz ich rolę w upowszechnieniu się tak dla nas oczywistego zjawiska jak łatwo dostępna książka, która ma dawać swoim czytelnikom przede wszystkim przyjemność i odpoczynek. Dr Andrzej Tadeusz Staniszewski (ur. 1987) – absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, w 2018 roku obronił tam pracę doktorską poświęconą losom popularnych „historyj” w dawnym Krakowie. Kierownik finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki projektu Funkcjonowanie narracyjnych tekstów popularnych we wczesnonowożytnej aglomeracji krakowskiej. W swoich badaniach zajmuje się przede wszystkim wczesnonowożytną literaturą popularną, kulturą dawnego Krakowa, literacy studies, funkcjonowaniem dawnego rynku książki, retoryką i kulturą wizualną dawnej Europy (zwłaszcza emblematyką). Interesuje się również współczesną kulturą popularną, w szczególności filmem i komiksem.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Euroislam contra islamizm
• Kampania roku 1939
• Jasło - szkice do portretu miasta i regionu t. 1
• Dynastie Europy i ich rezydencje
• Kobiety ze słynnych polskich obrazów
• Historia - tradycja - mit
• Z dziejów polskich wojsk powietrznodesantowych
• Gwardia cesarska
• Historie Puckie 10
• Grzegorz Sołogub. Sześć dni polskiego Asa
• Kampania roku 1939
• Jasło - szkice do portretu miasta i regionu t. 1
• Dynastie Europy i ich rezydencje
• Kobiety ze słynnych polskich obrazów
• Historia - tradycja - mit
• Z dziejów polskich wojsk powietrznodesantowych
• Gwardia cesarska
• Historie Puckie 10
• Grzegorz Sołogub. Sześć dni polskiego Asa