


Kaplica Myszkowskich w Krakowie i jej twórcy
W DrodzeRok wydania: 2025
ISBN: 978-83-79069-13-2
Oprawa: miękka
Ilość stron: 264
Wymiary: 165 x 235
Dostępność: Na półce
53.00 zł
Monografia autorstwa Aleksandra Stankiewicza, opublikowana w serii „Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie”, stanowi szczegółowe opracowanie poświęcone historii, architekturze oraz twórcom kaplicy Myszkowskich przy dominikańskiej bazylice pw. Świętej Trójcy w Krakowie.
Kaplica Myszkowskich, pierwotnie pełniąca funkcję mauzoleum jej fundatora Zygmunta Myszkowskiego i jego rodziny, z czasem stała się także miejscem kultu wizerunku św. Dominika z Soriano. Dzięki polskim i zagranicznym kwerendom archiwalnym oraz dogłębnej analizie konstrukcji i dekoracji rzeźbiarskiej, autorowi udało się wzbogacić wiedzę na temat historii tego wyjątkowego zabytku. W założeniu fundatora kaplica miała nawiązywać do najważniejszych florenckich budowli sakralnych – kopuły katedry Santa Maria del Fiore oraz Cappella dei Principi przy kościele San Lorenzo.
W książce omówiono nie tylko historię powstania kaplicy, ale także stosunek do sztuki Zygmunta Myszkowskiego, który pragnął uczynić z niej dzieło dorównujące najwybitniejszym europejskim realizacjom. Szczegółowo zaprezentowano twórców zabytku, wśród których kluczową rolę odegrał florencki rzeźbiarz i projektant Santi Gucci. Aleksander Stankiewicz przeanalizował także wkład w powstanie kaplicy czołowych krakowskich rzeźbiarzy działających na przełomie XVI i XVII wieku, dzięki czemu monografia jest cennym źródłem wiedzy o artystycznym środowisku Krakowa w okresie nowożytnym.
Kaplica Myszkowskich, pierwotnie pełniąca funkcję mauzoleum jej fundatora Zygmunta Myszkowskiego i jego rodziny, z czasem stała się także miejscem kultu wizerunku św. Dominika z Soriano. Dzięki polskim i zagranicznym kwerendom archiwalnym oraz dogłębnej analizie konstrukcji i dekoracji rzeźbiarskiej, autorowi udało się wzbogacić wiedzę na temat historii tego wyjątkowego zabytku. W założeniu fundatora kaplica miała nawiązywać do najważniejszych florenckich budowli sakralnych – kopuły katedry Santa Maria del Fiore oraz Cappella dei Principi przy kościele San Lorenzo.
W książce omówiono nie tylko historię powstania kaplicy, ale także stosunek do sztuki Zygmunta Myszkowskiego, który pragnął uczynić z niej dzieło dorównujące najwybitniejszym europejskim realizacjom. Szczegółowo zaprezentowano twórców zabytku, wśród których kluczową rolę odegrał florencki rzeźbiarz i projektant Santi Gucci. Aleksander Stankiewicz przeanalizował także wkład w powstanie kaplicy czołowych krakowskich rzeźbiarzy działających na przełomie XVI i XVII wieku, dzięki czemu monografia jest cennym źródłem wiedzy o artystycznym środowisku Krakowa w okresie nowożytnym.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Femina
• Ideologia, której nie było
• Tajfun. Wydanie zbiorcze. Tom 1
• Z dziejów kultu św. Jadwigi Królowej
• Wartownia nr 5 na Westerplatte
• Z Warszawy do legendy
• Pogoda i klimat regionów południowobałtyckich od końca XIV do początków XVI w. w źródłach narracyjnych
• Świat rzeczy mieszkańca Tallinna w dobie oświecenia
• Czterej pancerni i pies
• Związki polityczne Górnego Śląska z Wielkopolską na przełomie XIX i XX wieku. Wielkopolscy posłowie w Sejmie Śląskim
• Ideologia, której nie było
• Tajfun. Wydanie zbiorcze. Tom 1
• Z dziejów kultu św. Jadwigi Królowej
• Wartownia nr 5 na Westerplatte
• Z Warszawy do legendy
• Pogoda i klimat regionów południowobałtyckich od końca XIV do początków XVI w. w źródłach narracyjnych
• Świat rzeczy mieszkańca Tallinna w dobie oświecenia
• Czterej pancerni i pies
• Związki polityczne Górnego Śląska z Wielkopolską na przełomie XIX i XX wieku. Wielkopolscy posłowie w Sejmie Śląskim