Kościół klasztorny Wniebowzięcia NMP w Lubiążu
Wyd. Uniwersytetu WrocławskiegoRok wydania: 2011
ISBN: 978-83-229-3159-2
Oprawa: twarda
Ilość stron: 660
Wymiary: 215 x 300
Dostępność: Niedostępna
52.90 zł
Kościół klasztorny Wniebowzięcia NMP w Lubiążu był niegdyś jednym z najcenniejszych dzieł sztuki w Europie Środkowej. W przestronnym wnętrzu kościoła można było podziwiać galerię kilkudziesięciu obrazów „śląskiego Apellesa” — Michaela Willmanna, tutaj stanęły także anielskie stalle Mathiasa Steinla. Jednak rok 1943 był początkiem dewastacji tego obiektu — wtedy to, ze względu na zagrożenie nalotami, podjęto decyzję o ewakuacji najcenniejszych zabytków. Elementy wyposażenia, które pozostały na miejscu, stały się z czasem przedmiotem dewastacji oraz grabieży. Najwięcej szkód powstało w latach 1945–1947, kiedy to opactwo znajdowało się pod administracją Armii Czerwonej.
Tom ten ma służyć pomocą w przywróceniu lubiąskiej świątyni jej dawnego wyposażenia i odbudowaniu jej kulturowego znaczenia. Główną część opracowania stanowi katalog obejmujący wszystkie zachowane dzieła sztuki, które po 1945 roku znajdowały się w klasztornym kościele. Każda nota katalogowa zawiera pełną informację o odnalezionych lubiąskich dziełach sztuki, określenie tematu przedstawienia, wymiary, technikę, materiał, aktualne miejsce przechowywania, historię, bibliografię a także ocenę obecnego stanu zachowania. Część katalogową poprzedzają eseje, które dopełniają noty katalogowe. Prezentują one architekturę, wystrój i wyposażenie kościoła klasztornego w Lubiążu w epokach średniowiecza i baroku. Przedstawiona została także historia konserwacji zabytków opactwa cystersów.
Tom ten ma służyć pomocą w przywróceniu lubiąskiej świątyni jej dawnego wyposażenia i odbudowaniu jej kulturowego znaczenia. Główną część opracowania stanowi katalog obejmujący wszystkie zachowane dzieła sztuki, które po 1945 roku znajdowały się w klasztornym kościele. Każda nota katalogowa zawiera pełną informację o odnalezionych lubiąskich dziełach sztuki, określenie tematu przedstawienia, wymiary, technikę, materiał, aktualne miejsce przechowywania, historię, bibliografię a także ocenę obecnego stanu zachowania. Część katalogową poprzedzają eseje, które dopełniają noty katalogowe. Prezentują one architekturę, wystrój i wyposażenie kościoła klasztornego w Lubiążu w epokach średniowiecza i baroku. Przedstawiona została także historia konserwacji zabytków opactwa cystersów.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Opactwo Cystersów w Lubiążu i artyści
• Lubiąż. Na tropach wojennych tajemnic
• Wojenne sekrety Lubiąża
• Lubiąż Klasztor mrocznych tajemnic
• Wobec zabytku... tradycje i perspektywy postaw
• Dom drewniany w Polsce. Tysiąc lat historii
• Działalność władz okupacyjnych na terytorium Rzeczypospolitej w okresie 1 IX 1939 – 1 XI 1940
• Nowa Prawda o Wunderwaffe
• Zabytki architektury i budownictwa w Polsce. Kraków
• Przeszłość jako przedmiot wiedzy
• Lubiąż. Na tropach wojennych tajemnic
• Wojenne sekrety Lubiąża
• Lubiąż Klasztor mrocznych tajemnic
• Wobec zabytku... tradycje i perspektywy postaw
• Dom drewniany w Polsce. Tysiąc lat historii
• Działalność władz okupacyjnych na terytorium Rzeczypospolitej w okresie 1 IX 1939 – 1 XI 1940
• Nowa Prawda o Wunderwaffe
• Zabytki architektury i budownictwa w Polsce. Kraków
• Przeszłość jako przedmiot wiedzy