Kategoria
biografie i wspomnienia , mity i religie , rycerze i zakonnicy
Okres historyczny przekrojowe
Okres historyczny przekrojowe
Kult męczennic Chionii, Ireny i Agape z Tesaloniki na przestrzeni dziejów
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w KrakowieRok wydania: 2023
ISBN: 978-83-63241-35-3
Oprawa: miękka
Ilość stron: 276
Wymiary: 160 x 230
Dostępność: Na półce
56.00 zł
Niniejsza praca ma charakter systematycznej analizy znanych współcześnie świadectw kultu św. św. Chionii, Irenie i Agape — macedońskich męczennic z czasów Dioklecjana. W zasadniczej mierze opiera się ona na szeroko rozumianych źródłach pisanych (włączając w to zabytki epigrafiki), powstałych na przestrzeni od IV do XIX stulecia w zachodnim i wschodnim kręgu kulturowym. Przy czym najobszerniejsze z analizowanych tekstów zostały — wraz z autorskimi tłumaczeniami — załączone do pracy w formie aneksów. W miarę potrzeb przywołano również najistotniejsze dzieła sztuki, związane z postaciami greckich świętych i datowane na okres od średniowiecza do baroku. W toku analizy uwzględniono także zagadnienie istnienia dwóch wersji historii męczennic oraz problem błędnej identyfikacji hagiograficznej greckich świętych z postaciami o takich samych imionach. Całość rozważań posłużyła natomiast do udzielenia odpowiedzi na dodatkowe pytanie czy — wbrew postulatom części badaczy (m.in. P. Brown’a, M. Eliade, E. Gibbon’a) — rozwój kultu męczenników mógł następować niezależnie od inicjatywy możnych protektorów, działających z pobudek ekonomiczno-politycznych.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Dzieje świętych Chionii, Ireny i Agape w świetle tradycji i badań hagiograficznych oraz materialne świadectwa rozwoju ich kultu
1.1. Święte Chionia, Irena i Agape w świetle tradycji
1.2. Stan badań nad historią świętych Chionii, Ireny i Agape oraz rozwojem ich kultu
1.3. Wybrane materialne świadectwa rozwoju kultu świętych Chionii, Ireny i Agape
Pozaliturgiczne świadectwa pisane kultu świętych Chionii, Ireny i Agape
2.1. Greckie ‹acta martyrum› świętych Chionii, Ireny i Agape
2.2. Łacińskie ‹passio› świętych Chionii, Ireny i Agape
2.3. Święte Chionia, Irena i Agape w dziełach poetyckich, dramaturgicznych i hagiograficznych
Liturgiczne świadectwa pisane kultu świętych Chionii, Ireny i Agape ze wschodniego i zachodniego kręgu kulturowego
3.1. Święte Chionia, Irena i Agape w kalendarzach liturgicznych i formularzach mszalnych
3.2. Adnotacje na temat świętych Chionii, Ireny i Agape w martyrologiach zachodnich
3.3. Adnotacje na temat świętych Chionii, Ireny i Agape w synaksariach i menologiach wschodnich
Epigraficzne świadectwa kultu świętych Chionii, Ireny i Agape
4.1. Rzymskie ‹tituli sepulcrales› z imionami Chionii, Ireny i Agape
4.2. Freski z S. Martino ai Monti — przykład epigraficznego świadectwa rozwoju kultu świętych Chionii, Ireny i Agape w zachodnim kręgu kulturowym
4.3. Freski kapadockie — przykład epigraficznego świadectwa rozwoju kultu świętych Chionii, Ireny i Agape we wschodnim kręgu kulturowym
Zakończenie
Aneksy
Abstrakt
Abstract
Bibliografia
SPIS TREŚCI
Wstęp
Dzieje świętych Chionii, Ireny i Agape w świetle tradycji i badań hagiograficznych oraz materialne świadectwa rozwoju ich kultu
1.1. Święte Chionia, Irena i Agape w świetle tradycji
1.2. Stan badań nad historią świętych Chionii, Ireny i Agape oraz rozwojem ich kultu
1.3. Wybrane materialne świadectwa rozwoju kultu świętych Chionii, Ireny i Agape
Pozaliturgiczne świadectwa pisane kultu świętych Chionii, Ireny i Agape
2.1. Greckie ‹acta martyrum› świętych Chionii, Ireny i Agape
2.2. Łacińskie ‹passio› świętych Chionii, Ireny i Agape
2.3. Święte Chionia, Irena i Agape w dziełach poetyckich, dramaturgicznych i hagiograficznych
Liturgiczne świadectwa pisane kultu świętych Chionii, Ireny i Agape ze wschodniego i zachodniego kręgu kulturowego
3.1. Święte Chionia, Irena i Agape w kalendarzach liturgicznych i formularzach mszalnych
3.2. Adnotacje na temat świętych Chionii, Ireny i Agape w martyrologiach zachodnich
3.3. Adnotacje na temat świętych Chionii, Ireny i Agape w synaksariach i menologiach wschodnich
Epigraficzne świadectwa kultu świętych Chionii, Ireny i Agape
4.1. Rzymskie ‹tituli sepulcrales› z imionami Chionii, Ireny i Agape
4.2. Freski z S. Martino ai Monti — przykład epigraficznego świadectwa rozwoju kultu świętych Chionii, Ireny i Agape w zachodnim kręgu kulturowym
4.3. Freski kapadockie — przykład epigraficznego świadectwa rozwoju kultu świętych Chionii, Ireny i Agape we wschodnim kręgu kulturowym
Zakończenie
Aneksy
Abstrakt
Abstract
Bibliografia
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Najbliższe Kresy. Ostatnie polskie lata
• Kompleksowa obrona Polski po agresji rosyjskiej na Ukrainę
• Polityka zagraniczna Państwa Kościelnego w latach 1789-1871
• Sztuka wywiadu w państwie współczesnym
• Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku
• Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1607-2024
• Cmentarzysko kurhanowe kultury łużyckiej w Siemirowicach, gm. Cewice, stanowisko 1, na tle współczesnego osadnictwa Wysoczyzny Siemirowickiej
• Dzienniki Majskiego
• Korespondencja Jerzego Giedroycia z Markiem Zielińskim w latach 1990-2000.
• II wojna światowa. Władcy przestworzy
• Kompleksowa obrona Polski po agresji rosyjskiej na Ukrainę
• Polityka zagraniczna Państwa Kościelnego w latach 1789-1871
• Sztuka wywiadu w państwie współczesnym
• Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku
• Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1607-2024
• Cmentarzysko kurhanowe kultury łużyckiej w Siemirowicach, gm. Cewice, stanowisko 1, na tle współczesnego osadnictwa Wysoczyzny Siemirowickiej
• Dzienniki Majskiego
• Korespondencja Jerzego Giedroycia z Markiem Zielińskim w latach 1990-2000.
• II wojna światowa. Władcy przestworzy