Kultura mierzanowicka w Karpackim dorzeczu Wisły
Muzeum Podkarpackie w KrośnieRok wydania: 2020
ISBN: 978-83-955256-6-7
Oprawa: twarda
Ilość stron: 256
Wymiary: 210 x 285
Dostępność: Na półce
138.60 zł
Książka stanowi próbę uporządkowania skomplikowanego obrazu źródeł z początku epoki brązu z różnych części Zachodnich Karpat i ich lessowego przedpola. Uwzględnione różnice typologiczne i stylistyczne ceramiki, wyniki datowań radiowęglowych, wnioski z zakresu krzemieniarstwa i geografii osadniczej umożliwiły zaproponowanie nowych jednostek podziału materialnych pozostałości osadnictwa grup kultury mierzanowickiej w południowej części dorzecza górnej Wisły.
Koncepcja niniejszej publikacji zarysowała się kilkanaście lat temu, gdy zwiększyła się ilości źródeł do studiów nad wczesnym i starszym okresem epoki brązu w Zachodnich Karpatach, a także na ich północnym przedpolu. Coraz wyraźniej widoczne stawały się różnice typologiczne i technologiczne w materiale wczesnobrązowym z karpackiej części dorzecza Wisły. Na podjęcie tematu wpływ miała nowa taksonomia kultury mierzanowickiej, zaproponowana w 1997 roku przez Sławomira Kadrowa i Jana Machnika, trudna do zastosowania na gruncie karpackim. Sytuację komplikowała niejasna sytuacja źródłoznawcza w przypadku coraz liczniejszych episznurowych materiałów z północnej Słowacji, a także wyniki wieloletnich prac wykopaliskowych Jana Gancarskiego w Trzcinicy koło Jasła, które ukazały dynamikę kultury Otomani-Füzesabony na terytorium polskich Karpat i odsłoniły relikty fortyfikacji kultury mierzanowickiej w Trzcinicy.
Koncepcja niniejszej publikacji zarysowała się kilkanaście lat temu, gdy zwiększyła się ilości źródeł do studiów nad wczesnym i starszym okresem epoki brązu w Zachodnich Karpatach, a także na ich północnym przedpolu. Coraz wyraźniej widoczne stawały się różnice typologiczne i technologiczne w materiale wczesnobrązowym z karpackiej części dorzecza Wisły. Na podjęcie tematu wpływ miała nowa taksonomia kultury mierzanowickiej, zaproponowana w 1997 roku przez Sławomira Kadrowa i Jana Machnika, trudna do zastosowania na gruncie karpackim. Sytuację komplikowała niejasna sytuacja źródłoznawcza w przypadku coraz liczniejszych episznurowych materiałów z północnej Słowacji, a także wyniki wieloletnich prac wykopaliskowych Jana Gancarskiego w Trzcinicy koło Jasła, które ukazały dynamikę kultury Otomani-Füzesabony na terytorium polskich Karpat i odsłoniły relikty fortyfikacji kultury mierzanowickiej w Trzcinicy.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Epoka kamienia w Karpatach
• Ceramologia archeologiczna
• Epoka brązu i wczesna epoka żelaza w Karpatach
• Obraz Czeladzi ulicami malowany
• Inwentaryzacja zabytków archeologicznych – aspekty prawne, praktyka i potrzeby
• Krypty grobowe kościoła pw. Św. Franciszka z Asyżu w Krakowie w świetle badań interdyscyplinarnych. Tom 1
• Konteksty polskiej biżuterii patriotycznej
• German Aircraft Instrument Panels Inside • 2022
• Orać zagon lepszej doli
• Polskie królestwo Romanowów
• Ceramologia archeologiczna
• Epoka brązu i wczesna epoka żelaza w Karpatach
• Obraz Czeladzi ulicami malowany
• Inwentaryzacja zabytków archeologicznych – aspekty prawne, praktyka i potrzeby
• Krypty grobowe kościoła pw. Św. Franciszka z Asyżu w Krakowie w świetle badań interdyscyplinarnych. Tom 1
• Konteksty polskiej biżuterii patriotycznej
• German Aircraft Instrument Panels Inside • 2022
• Orać zagon lepszej doli
• Polskie królestwo Romanowów