Luter. Tom 2
Akademicka Oficyna Wydawnicza EXITRok wydania: 2023
ISBN: 978-83-7837-143-4
Oprawa: miękka
Ilość stron: 762
Wymiary: 160 x 205
Tom: 2
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
115.00 zł
(opis wydawcy)
Zgodnie z tradycja Kościoła, odwołującą się do przykładu Chrystusa, nie można oddzielić sposobu postępowania osoby od głoszonych przez nią prawd wiary. Podkreślił to Erazm w pytaniu: Czy zatem ewangelia może być głoszona w tak nieewangeliczny sposób?
Kłamstwa Marcina Lutra i jego mowy pełne nienawiści, które każdy powinien potępić, są nie do podważenia. Hartmann Grisar wykazał, ze nie można ich usprawiedliwić ani retoryka, ani polemika, bo on po prostu nimi żył. Takie podejście rzutowało na doktrynę Lutra, która Grisar scharakteryzował następujaco:
W stylu i postępowaniu był kameleonem. Takie były jego wewnętrzne uczucia i taka była
jego teologia.
Hartmann Grisar odniósł się także do wciąż wychwalanych przez protestantów nauk Lutra odnośnie „sola de” i „sola scriptura” . „Sola de” nazwał „najbardziej subiektywna doktryna, która kiedykolwiek pozyskiwała zwolenników”.
Z kolei w „sola scriptura” podkreślił niejasności związane ze Słowem wewnętrznym i zewnętrznym, problem zrozumiałości Pisma Świętego, względność krytyki historycznej, oparcie egzegezy na nauczaniu Lutra,
niejasne podejście do natchnienia, samowolna modyfikacje kanonu i fałszowanie tekstu Biblii (Rz 3,28). Ponadto przypomniał m.in. zmianę celu chrztu (wzmocnienie wiary), nowe doktryny eucharystyczne (impanacje i teorie
wszechobecności, która pozwalała „pochwycić i złapać Chrystusa”), a także usuniecie ofiarnego charakteru Mszy,
do czego pomocą miało być przyjmowanie Eucharystii pod dwiema postaciami. Omówił także odrzucenie czyśćca i dobrych uczynków oraz zadziwiające zachęty do grzeszenia.
SPIS TREŚCI
Tom II. Szczyt życia
Rozdział XV. Organizacja i pozycja publiczna nowego kościoła
Rozdział XVI. Boża misja i jej oznaki
Rozdział XVII. Spojrzenie na moralność reformatora
Rozdział XVIII. Luter i Melanchton
Rozdział XIX. Relacje Lutra z Zwinglim, Karlstadtem, Bugenhagenem i innymi
Rozdział XX. Próby zjednoczenia w świetle planowanego soboru
Rozdział XXI. Książęce małżeństwa
Rozdział XXII. Luter i kłamstwo
Rozdział XXIII. Nowe spory z Erazmem (1534, 1536) i księciem Jerzym (zm. 1539)
Rozdział XXIV. Stan moralny towarzyszący reformacji. Książęcy opiekunowie
Rozdział XXV. Bliższy krąg współpracowników i rodzina. Pozytywne cechy Lutra
Rozdział XXVI. Sposób walki Lutra obrazem jego duszy
Rozdział XXVII. Głosy z obozu obrońców Kościoła
Rozdział XXVIII. Nowe dogmaty w świetle historii i psychologii
Komentarz
1. Wstęp
2. Kłamstwa Marcina Lutra
3. Sprzeczności Marcina Lutra
4. Mowa nienawiści Marcina Lutra
5. Cenzura protestancka
6. Wybrane zagadnienia doktrynalne
7. Pozostałe zagadnienia
Zgodnie z tradycja Kościoła, odwołującą się do przykładu Chrystusa, nie można oddzielić sposobu postępowania osoby od głoszonych przez nią prawd wiary. Podkreślił to Erazm w pytaniu: Czy zatem ewangelia może być głoszona w tak nieewangeliczny sposób?
Kłamstwa Marcina Lutra i jego mowy pełne nienawiści, które każdy powinien potępić, są nie do podważenia. Hartmann Grisar wykazał, ze nie można ich usprawiedliwić ani retoryka, ani polemika, bo on po prostu nimi żył. Takie podejście rzutowało na doktrynę Lutra, która Grisar scharakteryzował następujaco:
W stylu i postępowaniu był kameleonem. Takie były jego wewnętrzne uczucia i taka była
jego teologia.
Hartmann Grisar odniósł się także do wciąż wychwalanych przez protestantów nauk Lutra odnośnie „sola de” i „sola scriptura” . „Sola de” nazwał „najbardziej subiektywna doktryna, która kiedykolwiek pozyskiwała zwolenników”.
Z kolei w „sola scriptura” podkreślił niejasności związane ze Słowem wewnętrznym i zewnętrznym, problem zrozumiałości Pisma Świętego, względność krytyki historycznej, oparcie egzegezy na nauczaniu Lutra,
niejasne podejście do natchnienia, samowolna modyfikacje kanonu i fałszowanie tekstu Biblii (Rz 3,28). Ponadto przypomniał m.in. zmianę celu chrztu (wzmocnienie wiary), nowe doktryny eucharystyczne (impanacje i teorie
wszechobecności, która pozwalała „pochwycić i złapać Chrystusa”), a także usuniecie ofiarnego charakteru Mszy,
do czego pomocą miało być przyjmowanie Eucharystii pod dwiema postaciami. Omówił także odrzucenie czyśćca i dobrych uczynków oraz zadziwiające zachęty do grzeszenia.
SPIS TREŚCI
Tom II. Szczyt życia
Rozdział XV. Organizacja i pozycja publiczna nowego kościoła
Rozdział XVI. Boża misja i jej oznaki
Rozdział XVII. Spojrzenie na moralność reformatora
Rozdział XVIII. Luter i Melanchton
Rozdział XIX. Relacje Lutra z Zwinglim, Karlstadtem, Bugenhagenem i innymi
Rozdział XX. Próby zjednoczenia w świetle planowanego soboru
Rozdział XXI. Książęce małżeństwa
Rozdział XXII. Luter i kłamstwo
Rozdział XXIII. Nowe spory z Erazmem (1534, 1536) i księciem Jerzym (zm. 1539)
Rozdział XXIV. Stan moralny towarzyszący reformacji. Książęcy opiekunowie
Rozdział XXV. Bliższy krąg współpracowników i rodzina. Pozytywne cechy Lutra
Rozdział XXVI. Sposób walki Lutra obrazem jego duszy
Rozdział XXVII. Głosy z obozu obrońców Kościoła
Rozdział XXVIII. Nowe dogmaty w świetle historii i psychologii
Komentarz
1. Wstęp
2. Kłamstwa Marcina Lutra
3. Sprzeczności Marcina Lutra
4. Mowa nienawiści Marcina Lutra
5. Cenzura protestancka
6. Wybrane zagadnienia doktrynalne
7. Pozostałe zagadnienia
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Luter. Tom 1
• Po drugiej stronie okopów
• Luter. Tom 3
• Lubieszów 1577 - Kircholm 1605 - Kłuszyn 1610 - Humienne 1619
• Nechemia
• Cudowne i pożyteczne
• Wielki spór biskupa Tomasza II z księciem Henrykiem IV Probusem o należne Kościołowi prawa w latach 1272-1287
• Polski rynek wydawniczy Lwowa w dobie Autonomii Galicyjskiej (1867-1914)
• Bożena Porzyńska
• Płonące dusze
• Po drugiej stronie okopów
• Luter. Tom 3
• Lubieszów 1577 - Kircholm 1605 - Kłuszyn 1610 - Humienne 1619
• Nechemia
• Cudowne i pożyteczne
• Wielki spór biskupa Tomasza II z księciem Henrykiem IV Probusem o należne Kościołowi prawa w latach 1272-1287
• Polski rynek wydawniczy Lwowa w dobie Autonomii Galicyjskiej (1867-1914)
• Bożena Porzyńska
• Płonące dusze