Marka Luter
Wydawnictwo Krytyki PolitycznejRok wydania: 2017
ISBN: 978-83-65853-12-7
Oprawa: twarda
Ilość stron: 400
Wymiary: 150 x 215
Dostępność: Na półce
52.00 zł
Dnia 31 października 1517 roku Marcin Luter, augustiański mnich i wykładowca teologii na Uniwersytecie w Wittenberdze, przybił do drzwi kościoła zamkowego swoje 95 tez o odpustach. Pamiętny gest rozpoczął reformację, jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Europy. Reformacja oczywiście nie wydarzyłaby się bez wściekłości Lutra na Kościół katolicki. Gdy jako młody zakonnik udał się w podróż do Rzymu, zniesmaczyły go zblazowanie i cynizm stanu duchownego. Choć sam kupił odpust dla dziadka - po to, by skrócić okres pobytu jego duszy w czyśćcu - sprzeciwiał się masowemu kupczeniu łaską, które uważał nie tylko za teologicznie nieskuteczne, ale też niewłaściwe politycznie.
Jednak reformacja wzięła się nie tylko ze wściekłości. Andrew Pettegree, historyk prasy drukowanej, przekonuje że wiatru w żagle dał jej zmysł Lutra do słowa pisanego i jego dystrybucji. Luter pisał przystępnie i zwięźle, co odróżniało jego broszury od rozwlekłych kazań, ponadto po niemiecku, a nie niezrozumiałej łacinie. Sprzyjało to popularności jego prac i rozwojowi branży drukarskiej. Dzięki Lutrowi książki się uwspółcześniły, a jego przyjaciele drukarze wymyślili na jego potrzeby na przykład strony tytułowe, seryjne wykorzystanie ilustracji odbijanych dzięki drzeworytom czy wreszcie wyraźne oznaczenie autorstwa. W ten sposób Luter i jego drukarze zrobił z siebie tytułową markę, choć nie w celach komercyjnych, tylko ideowych.
Jednak reformacja wzięła się nie tylko ze wściekłości. Andrew Pettegree, historyk prasy drukowanej, przekonuje że wiatru w żagle dał jej zmysł Lutra do słowa pisanego i jego dystrybucji. Luter pisał przystępnie i zwięźle, co odróżniało jego broszury od rozwlekłych kazań, ponadto po niemiecku, a nie niezrozumiałej łacinie. Sprzyjało to popularności jego prac i rozwojowi branży drukarskiej. Dzięki Lutrowi książki się uwspółcześniły, a jego przyjaciele drukarze wymyślili na jego potrzeby na przykład strony tytułowe, seryjne wykorzystanie ilustracji odbijanych dzięki drzeworytom czy wreszcie wyraźne oznaczenie autorstwa. W ten sposób Luter i jego drukarze zrobił z siebie tytułową markę, choć nie w celach komercyjnych, tylko ideowych.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Battle Cry of Freedom Historia Wojny Secesyjnej
• Wyklęty Wielkopolanin
• Pod ożywczym drzew cieniem...
• Stulecie reformacji w Niemczech (1517-1617)
• Unici na Lubelszczyźnie w XIX wieku
• Janczarzy
• Mario Vargas Llosa. Biografia
• Mitologia Słowian
• Marcin Luter Prorok i buntownik
• Almanach błękitny. Tom 1-2
• Wyklęty Wielkopolanin
• Pod ożywczym drzew cieniem...
• Stulecie reformacji w Niemczech (1517-1617)
• Unici na Lubelszczyźnie w XIX wieku
• Janczarzy
• Mario Vargas Llosa. Biografia
• Mitologia Słowian
• Marcin Luter Prorok i buntownik
• Almanach błękitny. Tom 1-2