Mistrzostwo ikonograficzne starowierców. Nowatorstwo i kanon
Muzeum Podlaskie w BiałymstokuRok wydania: 2021
ISBN: 978-83-960139-6-5
Oprawa: twarda
Ilość stron: 192
Wymiary: 280 x 305
Dostępność: Niedostępna
196.00 zł
Na łamach publikacji zaprezentowane zostały ikony staroobrzędowe, stanowiące w kolekcji Muzeum Ikon zespół zabytków odznaczających się wysoką wartością historyczną i artystyczną. Warto nadmienić, iż supraskie zbiory wzbogacają liczne zabytki z kolekcji prywatnej. Ikony z kręgu starowierów posiadają charakterystyczne cechy. W sposób umiejętny łączą kanon ikonograficzny z nowatorstwem rozwiązań w zakresie bogactwa ornamentyki i kolorystyki. Autorka przedstawia staroobrzędowe szkoły, warsztaty i tradycje ikonograficzne. Skrupulatnie zostały opisane cechy poszczególnych ośrodków ikonograficznych: Palechu, Mstery, Guślicy, Pustelni Wygowskiej, Chołuja, Wietki, Niewiańska, Syzrania czy tradycji wielikpożenskich warsztatów. Opisy stylistyczno-formalne zabytków mogą stać się niezwykle pomocnym narzędziem zarówno dla muzealników, jak również badaczy tematu czy kolekcjonerów malarstwa ikonowego. Bogata szata graficzna i ilustracyjna stanowi dopełnienie treści merytorycznych.
Katalog omawiając ikonograficzną działalność raskolników przedstawia również kontekst historyczny i kulturowy, w jakim tworzyli strażnicy starej wiary. Staroobrzędowcy stanowią społeczność hermetyczną, odizolowaną, przestrzegającą zakazu wstępu wyznawców innych religii do swych świątyń. Ikona i jej kult niewątpliwie stanowią świadectwo tożsamości i obyczajowości religijnej starowierców. Opracowanie stanowi znaczący wkład w poszerzenie wiedzy o ikonografii staroobrzędowców w polskiej literaturze specjalistycznej.
Katalog został wydany dzięki przyznaniu dotacji celowej bieżącej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O zawartych w katalogu treściach opowie na spotkaniu promocyjnym jego autorka – mgr Katarzyna Antonowicz, adiunkt Muzeum Ikon w Supraślu Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Wydarzeniu towarzyszyć będzie również prezentacja ikon wykonanych przez studentów z Pracowni Technologii i Kopii Ikony na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie poprzedzona prelekcją dr hab. Danuty Stępień Prof. ASP (pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie od 1996. Prof. ASP dr hab. sztuk plastycznych w zakresie konserwacji i restauracji dzieł sztuki. W latach 2016-2020 Kierownik Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego oraz Pracowni Technologii i Kopii Ikony od 2013. Prowadzi również zajęcia w Pracowni Technologii i Kopii Malarstwa XVII-XX w. Prowadzi działalność naukową jako artysta plastyk, technolog, a przede wszystkim konserwator dzieł sztuki), jak również omówienie prac przez studentów.
Katalog omawiając ikonograficzną działalność raskolników przedstawia również kontekst historyczny i kulturowy, w jakim tworzyli strażnicy starej wiary. Staroobrzędowcy stanowią społeczność hermetyczną, odizolowaną, przestrzegającą zakazu wstępu wyznawców innych religii do swych świątyń. Ikona i jej kult niewątpliwie stanowią świadectwo tożsamości i obyczajowości religijnej starowierców. Opracowanie stanowi znaczący wkład w poszerzenie wiedzy o ikonografii staroobrzędowców w polskiej literaturze specjalistycznej.
Katalog został wydany dzięki przyznaniu dotacji celowej bieżącej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O zawartych w katalogu treściach opowie na spotkaniu promocyjnym jego autorka – mgr Katarzyna Antonowicz, adiunkt Muzeum Ikon w Supraślu Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Wydarzeniu towarzyszyć będzie również prezentacja ikon wykonanych przez studentów z Pracowni Technologii i Kopii Ikony na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie poprzedzona prelekcją dr hab. Danuty Stępień Prof. ASP (pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie od 1996. Prof. ASP dr hab. sztuk plastycznych w zakresie konserwacji i restauracji dzieł sztuki. W latach 2016-2020 Kierownik Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego oraz Pracowni Technologii i Kopii Ikony od 2013. Prowadzi również zajęcia w Pracowni Technologii i Kopii Malarstwa XVII-XX w. Prowadzi działalność naukową jako artysta plastyk, technolog, a przede wszystkim konserwator dzieł sztuki), jak również omówienie prac przez studentów.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
• Tapiceruj!
• Pochwała cienia Wiek osiemnasty
• Komandor Kanafoyski I Oddział Wydzielony Wisła w 1939 r.
• Od Karkonosza do Flinsa
• ppor. pil. Zygmunt Kostrzewski i Oeffag C.II
• Artyleria Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w II wojnie światowej
• Ciotka Ester
• Nowosielski - sztuka sakralna. Podlasie, Warmia i Mazury, Lublin
• Mali orędownicy Ikony miniaturowe
• Tapiceruj!
• Pochwała cienia Wiek osiemnasty
• Komandor Kanafoyski I Oddział Wydzielony Wisła w 1939 r.
• Od Karkonosza do Flinsa
• ppor. pil. Zygmunt Kostrzewski i Oeffag C.II
• Artyleria Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w II wojnie światowej
• Ciotka Ester
• Nowosielski - sztuka sakralna. Podlasie, Warmia i Mazury, Lublin
• Mali orędownicy Ikony miniaturowe