Niezależna muzyka rockowa
Instytut Pamięci NarodowejRok wydania: 2010
ISBN: 978-83-929304-6-4
Oprawa: twarda
Ilość stron: 289
Wymiary: 285 x 285
Dostępność: Niedostępna
48.50 zł
Album „Niezależna muzyka rockowa” rozpoczyna unikalną serię wydawniczą, trwale dokumentującą dorobek kultury niezależnej. W serii ukażą się m.in. albumy poświęcone prasie bezdebitowej, kulturze niezależnej w Kościele, fotografii, literaturze niezależnej.
Rozwinięcie tematu zawartego w tytule publikacji związane jest bez wątpienia z pytaniami – czym była i jest muzyka niezależna? Czy jej nieodłącznym elementem musi być krytyka rzeczywistości społeczno-politycznej? A może ważniejszy jest charakter twórczości odbiegający od obowiązujących standardów, ograniczający często grono odbiorców do wąskiej grupy wtajemniczonych. Wydaje się, że specyfiką polskiej muzyki rockowej w latach osiemdziesiątych było połączenie tych dwóch zjawisk. Wcześniej ujawniło się to na Zachodzie podczas punkowej rewolucji, gdy radykalne społeczne hasła współgrały z nową, skrajnie bezkompromisową muzyką. W Polsce, gdzie we wszystkich dziedzinach działalności artystycznej doszukiwano się akcentów politycznych, również scena rockowa postrzegana była jako miejsce nagromadzenia takich treści. Pytaniem pozostaje – czy w związku z tym wszystkie zespoły, których twórczości przypisywano polityczny wydźwięk, bez względu na rodzaj wykonywanej muzyki i ewentualne „kompromisy z systemem”, można uznać za niezależne?
W niniejszej publikacji odwołuję się do artystów w różny sposób szukających niezależności i możliwości nieskrępowanej wypowiedzi. Być może, w niektórych wypadkach, nie udało się uniknąć subiektywnego spojrzenia na ich twórczość. Moim celem nie było jednak ryzykowne wartościowanie, a uświadomienie większej złożoności całego zjawiska i przypomnienie tamtego gorącego okresu, w którym muzyka odegrała niezwykłą rolę.
Ze wstępu Tomasza Toborka
Rozwinięcie tematu zawartego w tytule publikacji związane jest bez wątpienia z pytaniami – czym była i jest muzyka niezależna? Czy jej nieodłącznym elementem musi być krytyka rzeczywistości społeczno-politycznej? A może ważniejszy jest charakter twórczości odbiegający od obowiązujących standardów, ograniczający często grono odbiorców do wąskiej grupy wtajemniczonych. Wydaje się, że specyfiką polskiej muzyki rockowej w latach osiemdziesiątych było połączenie tych dwóch zjawisk. Wcześniej ujawniło się to na Zachodzie podczas punkowej rewolucji, gdy radykalne społeczne hasła współgrały z nową, skrajnie bezkompromisową muzyką. W Polsce, gdzie we wszystkich dziedzinach działalności artystycznej doszukiwano się akcentów politycznych, również scena rockowa postrzegana była jako miejsce nagromadzenia takich treści. Pytaniem pozostaje – czy w związku z tym wszystkie zespoły, których twórczości przypisywano polityczny wydźwięk, bez względu na rodzaj wykonywanej muzyki i ewentualne „kompromisy z systemem”, można uznać za niezależne?
W niniejszej publikacji odwołuję się do artystów w różny sposób szukających niezależności i możliwości nieskrępowanej wypowiedzi. Być może, w niektórych wypadkach, nie udało się uniknąć subiektywnego spojrzenia na ich twórczość. Moim celem nie było jednak ryzykowne wartościowanie, a uświadomienie większej złożoności całego zjawiska i przypomnienie tamtego gorącego okresu, w którym muzyka odegrała niezwykłą rolę.
Ze wstępu Tomasza Toborka
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Kawały czyli anegdoty polityczne z PRL i nie tylko
• NSZZ Solidarność 1980-1989 t.7
• Seks w królewskich alkowach
• Pogoń za Litwą
• Encyklopedia Papieży
• Kryptonim KLAN
• Tragedia na morzu. Utajniona misja RAF-u
• Naukowcy władzy, władza naukowcom
• Rok 1000
• Solidarność 1980-1989 Dekada nadziei
• NSZZ Solidarność 1980-1989 t.7
• Seks w królewskich alkowach
• Pogoń za Litwą
• Encyklopedia Papieży
• Kryptonim KLAN
• Tragedia na morzu. Utajniona misja RAF-u
• Naukowcy władzy, władza naukowcom
• Rok 1000
• Solidarność 1980-1989 Dekada nadziei