Odnowiona Jednota Braterska w XVIII-XX wieku
SemperRok wydania: 2012
ISBN: 978-83-7507-114-6
Oprawa: miękka
Ilość stron: 468
Wymiary: 165 x 235
Dostępność: Niedostępna
63.00 zł
Jednota Braterska (łac. Unitas Fratrum) w trzech kulturach narodów: Czech, Polski i Niemiec walczyła o prawo do egzystencji. Ta niewielka protestancka wspólnota ludzi, braci czeskich i morawskich, wywodząca się z Kościoła „morawskiego” została wygnana z ojczystego kraju i znalazła schronienie w tolerancyjnej Rzeczypospolitej, gdzie przez ponad 100 lat egzystowała w nadziei na powrót do rodzinnych stron. Kiedy i te nadzieje zawiodły, a kontrreformacja spychała wspólnotę do nieliczącej się grupy narodów, w końcu i ten kraj opuściła.
Dzisiaj tylko „Czarna legenda” wyprowadza światło tej zamierzchłej historii Unitas Fratrum. Żywotność tego Kościoła zamknęła śmierć wielkiego dydaktyka i filozofa Jana Amosa Komeńskiego, ostatniego biskupa wspólnoty, ale nie zakończyła ciągu tej historii. Komeński odszedł, ale pozostawił wnuka Daniela i jeszcze testament w modlitwie nadziei „ostatniej woli umierającej matki Jednoty”.
Długo czekała modlitwa Komeńskiego, by „Bóg obudził Unitas Fratrum przez osobę Zinzendorfa”, który odebrał sukcesję apostolską z rąk Daniela Jabłońskiego. W ten sposób odrodziła się Unitas Fratrum w odnowionej Jednocie Braterskiej.
Ten odnowiony Kościół budował człowiek, o którym opinie były podzielone. Jedni widzieli w nim męża Bożego, inni błazna, jeszcze inni apokaliptyczną bestię.
Odnowiona Jednota Braterska czasów Zinzendorfa kroczyła drogą ekumeniczną. Wyrażała się między ideą filadelfijską (miłości braterskiej), luterańską nauką i elementami porządku Kościoła „morawskiego”. Jako wspólnota religijna o własnym zapleczu gospodarczym dokonała najwięcej w dziejach XVIII‑wiecznych misji protestanckich, niosąc pomoc najuboższym tego świata. Unitas Fratrum pozostała do dziś otwarta na ekumenizm.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Tytułem wprowadzenia
Wstęp
Rozdział 1. Geneza historycznych korzeni odnowionego kościoła „morawskiego” braci czeskich – Jednoty Braterskiej 2. połowy XV do początków XVIII w.
1.1. Bracia czescy jako spadkobiercy tradycji prereformacji husyckiej. Proces organizacji i pierwsze struktury nowego związku religijnego na Morawach (1457)
1.2. Sytuacja i rozwój wewnętrzny Jednoty Braterskiej w czasach panowania Jagiellonów (1490−1526)
1.3. Losy Jednoty braci czeskich do jej rozwiązania (1627) na tle protestantów pod berłem katolickiej monarchii habsburskiej. Rzeczpospolita miejscem schronienia braci czeskich
1.4. Nowy rozdział dramatów w historii śląskich protestantów po pokoju westfalskim (1648)
1.5. Schyłek świetności Jednoty braci czeskich w Rzeczypospolitej do jej rozwiązania (1670) – rola Jabłońskiego jako obrońcy polskich protestantów
Rozdział 2. Pietyzm jako nowy obszar doświadczeń zmysłowych w protestantyzmie – podłożem ideowym nowego wyznania
2.1. Narodziny nowego ruchu religijnego i jego prekursorzy
2.2. Mistyka źródłem inspiracji
2.3. Drugie wielkie przebudzenie
Rozdział 3. Saksonia/Górne Łużyce – nowe centrum myśli pietystycznej w środkowej Europie XVIII w. – czas prób i poszukiwań
3.1. Górne Łużyce – nową ojczyzną emigrantów morawskich i czeskich
3.2. Mikołaj Ludwik Zinzendorf – luterański pietysta (1700−1760)
3.3. Teologia „serca”
3.4. Zwrot ku naukom Lutra
Rozdział 4. Odnowiona Jednota Braterska jako duchowa spadkobierczyni kościoła „morawskiego” braci czeskich – droga do usamodzielnienia XVIII-XX w.
4.1. Narodziny wspólnoty braterskiej w Herrnhut – pierwsze struktury 1722–1727, 1734
4.2. Kościół braci morawskich czasów Zinzendorfa a tendencje Morawian i znaczenie polskiej Jednoty w jego odrodzeniu (1735−1748)
4.3. Jednota Braterska jako zorganizowana wspólnota religijna (1748−1755)
4.4. Ewangelicka Jednota Braterska – nowy porządek kościoła w świetle trzech synodów 1764–1775, 1957
Rozdział 5. Chrześcijańska wspólnota gmin – cechy charakterystyczne organizacji życia i zasad
5.1. Kościół i Liturgia; znaki woli Bożej
5.2. Losowanie – Losungen und Lehrtexte
5.3. Idea tropowa – diversos modos concipiendi
5.4. Życie społeczne (struktury, życie rodzinne, edukacja, kultura wychowania, związek małżeński, pozycja kobiety)
5.5. Obchody uroczystości i świętowanie rocznic; śpiew i muzyka
5.6. Budownictwo, architektura i sztuka
5.7. Obrzędy i zwyczaje związane z pochówkiem
Rozdział 6. Misje i diaspora w XVIII XX w. Charakter i zasięg terytorialny
6.1. Misje zamorskie – pierwsza generacja
6.2. Praca w diasporze – istotnym elementem ekumenizmu
6.3. Druga połowa XVIII w. – początkiem nowego kierunku misji
6.4. Nowy zasięg oddziaływań Ewangelickiej Jednoty Braterskiej od 2. połowy XIX w.
6.5. Sytuacja Ewangelickiej Jednoty Braterskiej w okresie międzywojennym – nowe czasy, nowe wyzwania
Rozdział 7. Przejście Śląska pod rządy pruskie i proces organizacji Jednoty Braterskiej (kościoła braci morawskich) na Śląsku XVIII-XX w.
7.1. Wpływy i oddziaływania halleńskiego pietyzmu – jego znaczenie w polityce pruskiej – próba charakterystyki
7.2. Prowincja śląska Ewangelickiej Jednoty Braterskiej – pierwsze akty prawne dla morawskich osadników
7.3. Osady fryderycjańskie – Filie gmin macierzystych
Rozdział 8. Rola i znaczenie Jednoty Braterskiej na Śląsku, w Europie i w świecie XVIII-XX w. – przyczyny upadku
8.1. Aktywność braci morawskich – kościół czy diaspora
8.2. Kościelna wspólnota i stowarzyszenie osób o wspólnym majątku – „Streitergemeine für Jesus”
8.3. U schyłku świetności Ewangelickiej Jednoty Braterskiej końca XIX i XX w. – nowe czasy – nowe wyzwania
Zakończenie
Bibliografia
Słownik ważniejszych pojęć
Aneks
Tabele
Mapy
Dokumenty
Ilustracje
Spis pozycji z Aneksu
Spis tabel
Spis map
Spis dokumentów
Spis ilustracji
Der Anhang im Deutsch
Indeks
Dzisiaj tylko „Czarna legenda” wyprowadza światło tej zamierzchłej historii Unitas Fratrum. Żywotność tego Kościoła zamknęła śmierć wielkiego dydaktyka i filozofa Jana Amosa Komeńskiego, ostatniego biskupa wspólnoty, ale nie zakończyła ciągu tej historii. Komeński odszedł, ale pozostawił wnuka Daniela i jeszcze testament w modlitwie nadziei „ostatniej woli umierającej matki Jednoty”.
Długo czekała modlitwa Komeńskiego, by „Bóg obudził Unitas Fratrum przez osobę Zinzendorfa”, który odebrał sukcesję apostolską z rąk Daniela Jabłońskiego. W ten sposób odrodziła się Unitas Fratrum w odnowionej Jednocie Braterskiej.
Ten odnowiony Kościół budował człowiek, o którym opinie były podzielone. Jedni widzieli w nim męża Bożego, inni błazna, jeszcze inni apokaliptyczną bestię.
Odnowiona Jednota Braterska czasów Zinzendorfa kroczyła drogą ekumeniczną. Wyrażała się między ideą filadelfijską (miłości braterskiej), luterańską nauką i elementami porządku Kościoła „morawskiego”. Jako wspólnota religijna o własnym zapleczu gospodarczym dokonała najwięcej w dziejach XVIII‑wiecznych misji protestanckich, niosąc pomoc najuboższym tego świata. Unitas Fratrum pozostała do dziś otwarta na ekumenizm.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Tytułem wprowadzenia
Wstęp
Rozdział 1. Geneza historycznych korzeni odnowionego kościoła „morawskiego” braci czeskich – Jednoty Braterskiej 2. połowy XV do początków XVIII w.
1.1. Bracia czescy jako spadkobiercy tradycji prereformacji husyckiej. Proces organizacji i pierwsze struktury nowego związku religijnego na Morawach (1457)
1.2. Sytuacja i rozwój wewnętrzny Jednoty Braterskiej w czasach panowania Jagiellonów (1490−1526)
1.3. Losy Jednoty braci czeskich do jej rozwiązania (1627) na tle protestantów pod berłem katolickiej monarchii habsburskiej. Rzeczpospolita miejscem schronienia braci czeskich
1.4. Nowy rozdział dramatów w historii śląskich protestantów po pokoju westfalskim (1648)
1.5. Schyłek świetności Jednoty braci czeskich w Rzeczypospolitej do jej rozwiązania (1670) – rola Jabłońskiego jako obrońcy polskich protestantów
Rozdział 2. Pietyzm jako nowy obszar doświadczeń zmysłowych w protestantyzmie – podłożem ideowym nowego wyznania
2.1. Narodziny nowego ruchu religijnego i jego prekursorzy
2.2. Mistyka źródłem inspiracji
2.3. Drugie wielkie przebudzenie
Rozdział 3. Saksonia/Górne Łużyce – nowe centrum myśli pietystycznej w środkowej Europie XVIII w. – czas prób i poszukiwań
3.1. Górne Łużyce – nową ojczyzną emigrantów morawskich i czeskich
3.2. Mikołaj Ludwik Zinzendorf – luterański pietysta (1700−1760)
3.3. Teologia „serca”
3.4. Zwrot ku naukom Lutra
Rozdział 4. Odnowiona Jednota Braterska jako duchowa spadkobierczyni kościoła „morawskiego” braci czeskich – droga do usamodzielnienia XVIII-XX w.
4.1. Narodziny wspólnoty braterskiej w Herrnhut – pierwsze struktury 1722–1727, 1734
4.2. Kościół braci morawskich czasów Zinzendorfa a tendencje Morawian i znaczenie polskiej Jednoty w jego odrodzeniu (1735−1748)
4.3. Jednota Braterska jako zorganizowana wspólnota religijna (1748−1755)
4.4. Ewangelicka Jednota Braterska – nowy porządek kościoła w świetle trzech synodów 1764–1775, 1957
Rozdział 5. Chrześcijańska wspólnota gmin – cechy charakterystyczne organizacji życia i zasad
5.1. Kościół i Liturgia; znaki woli Bożej
5.2. Losowanie – Losungen und Lehrtexte
5.3. Idea tropowa – diversos modos concipiendi
5.4. Życie społeczne (struktury, życie rodzinne, edukacja, kultura wychowania, związek małżeński, pozycja kobiety)
5.5. Obchody uroczystości i świętowanie rocznic; śpiew i muzyka
5.6. Budownictwo, architektura i sztuka
5.7. Obrzędy i zwyczaje związane z pochówkiem
Rozdział 6. Misje i diaspora w XVIII XX w. Charakter i zasięg terytorialny
6.1. Misje zamorskie – pierwsza generacja
6.2. Praca w diasporze – istotnym elementem ekumenizmu
6.3. Druga połowa XVIII w. – początkiem nowego kierunku misji
6.4. Nowy zasięg oddziaływań Ewangelickiej Jednoty Braterskiej od 2. połowy XIX w.
6.5. Sytuacja Ewangelickiej Jednoty Braterskiej w okresie międzywojennym – nowe czasy, nowe wyzwania
Rozdział 7. Przejście Śląska pod rządy pruskie i proces organizacji Jednoty Braterskiej (kościoła braci morawskich) na Śląsku XVIII-XX w.
7.1. Wpływy i oddziaływania halleńskiego pietyzmu – jego znaczenie w polityce pruskiej – próba charakterystyki
7.2. Prowincja śląska Ewangelickiej Jednoty Braterskiej – pierwsze akty prawne dla morawskich osadników
7.3. Osady fryderycjańskie – Filie gmin macierzystych
Rozdział 8. Rola i znaczenie Jednoty Braterskiej na Śląsku, w Europie i w świecie XVIII-XX w. – przyczyny upadku
8.1. Aktywność braci morawskich – kościół czy diaspora
8.2. Kościelna wspólnota i stowarzyszenie osób o wspólnym majątku – „Streitergemeine für Jesus”
8.3. U schyłku świetności Ewangelickiej Jednoty Braterskiej końca XIX i XX w. – nowe czasy – nowe wyzwania
Zakończenie
Bibliografia
Słownik ważniejszych pojęć
Aneks
Tabele
Mapy
Dokumenty
Ilustracje
Spis pozycji z Aneksu
Spis tabel
Spis map
Spis dokumentów
Spis ilustracji
Der Anhang im Deutsch
Indeks
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Fabrica ecclesiae
• Filozofia bizantyńska
• Filmowy spacerownik po Trójmieście
• Ilustrowane słownictwo materiału uzbrojenia część III
• Beatus Ceslaus Natione Polonus
• Formacje ochrony granic Drugiej Rzeczypospolitej na przykładzie Straży Granicznej i Korpusu Ochrony Pogranicza
• Myśl polityczna Jędrzeja Giertycha
• Obyczaje krajów biblijnych
• Boni Et Mali Milites Romani
• Józef Piłsudski na dawnej karcie pocztowej i fotografii
• Filozofia bizantyńska
• Filmowy spacerownik po Trójmieście
• Ilustrowane słownictwo materiału uzbrojenia część III
• Beatus Ceslaus Natione Polonus
• Formacje ochrony granic Drugiej Rzeczypospolitej na przykładzie Straży Granicznej i Korpusu Ochrony Pogranicza
• Myśl polityczna Jędrzeja Giertycha
• Obyczaje krajów biblijnych
• Boni Et Mali Milites Romani
• Józef Piłsudski na dawnej karcie pocztowej i fotografii