Powojenna twórczość pomnikowa Xawerego Dunikowskiego 1945–1964
Wyd. Uniwersytetu ŚląskiegoRok wydania: 2020
ISBN: 978-83-226-3701-2
Oprawa: twarda
Ilość stron: 460
Wymiary: 175 x 245
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
89.90 zł
Studium Powojenna twórczość pomnika Xawerego Dunikowskiego 1945−1964 analizuje złożoną problematykę powstawania monumentów tego twórcy w rzeczywistości polskiego państwa komunistycznego oraz ich wartość formalną i tematyczną. Monograficzny opis trzech najważniejszych prac, czyli Pomnika Czynu Powstańczego na Górze św. Anny (1946−1955), Pomnika Wyzwolenia Ziemi Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie (1949−1954) i projektów Pomnika Bohaterów Warszawy (1956−1958), przybliża realia ich powstawania, przebieg prac projektowych i wykonawczych, towarzyszące im relacje z władzą oraz zmienny proces formo- i sensotwórczy każdego z nich. Jednocześnie szczególnemu oglądowi zostaje poddany kształt finalnych prac na zasadzie odczytania ich wartości artystycznej, symboliki i proweniencji stylistycznej. Opis wybranych dzieł dopełnia panoramiczna analiza formalno-tematyczna pozostałych monumentów istniejących zwłaszcza w propozycjach projektów i szkiców, które artysta realizował aż do śmierci, m.in. Pomnika Młot i Sierp (projekt, 1953), Pomnika Józefa Stalina (projekt, 1954) czy też Pomnika Żołnierza Polskiego (realizacja, 1963). Zakreślenie problematyki, tematyki i artystycznych założeń socrealizmu pozwala dojrzeć odmienną jakość powojennej sztuki Dunikowskiego. Ambiwalentny stosunek do władzy samego twórcy uniemożliwia jednak jednoznaczną ocenę jej nośności ideologicznej. Natomiast niezaprzeczalna wirtuozeria formalna przypomina o symbolistyczno-awangardowym rodowodzie tej kreacji, jednocześnie korespondującym ze sztuką współczesną. Wieloaspektowe spojrzenie na twórczość pomnikową Dunikowskiego opiera się na dogłębnych badaniach zwłaszcza materiałów archiwalnych w warszawskiej Królikarni i szczecińskiej Książnicy Pomorskiej. Nie proponuje jednoznacznych odpowiedzi, ale bogaty przegląd różnorodnej sztuki monumentalnej tej wybitnej a tym samym przewrotnej osobowości "wieloepokowego" twórcy, ukształtowanego w Młodej Polsce i realizującego się w międzywojniu, który dopełnił swoje dzieło w równie wartościowym artystycznie okresie powojennym − o czym zapomniano w wyniku unieważniania sztuki istniejącej w przestrzeni zideologizowanej (palinodii). Rozprawa przypomina więc o tej unikalnej twórczości, dokładnie ją opisuje, kontekstualizuje i reinterpretuje.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Prasa brytyjska a Polska w przededniu i w trakcie kampanii wrześniowej 1939 roku
• Polska Zjednoczona Partia Robotnicza w Kombinacie Metalurgicznym Huty im. Lenina (1956-1970)
• Nazistowska rewolucja kulturalna
• Drzazga. Kłamstwa silniejsze niż śmierć
• W krematoriach Auschwitz. Sonderbehandlung - mord na Żydach
• Socjalizm jako religia
• Joseph von Eichendorff Inaczej
• Ja jestem Halderd
• Motocykl Sokół 600 i 1000
• Więzień 774. Xawery Dunikowski w KL Auschwitz
• Polska Zjednoczona Partia Robotnicza w Kombinacie Metalurgicznym Huty im. Lenina (1956-1970)
• Nazistowska rewolucja kulturalna
• Drzazga. Kłamstwa silniejsze niż śmierć
• W krematoriach Auschwitz. Sonderbehandlung - mord na Żydach
• Socjalizm jako religia
• Joseph von Eichendorff Inaczej
• Ja jestem Halderd
• Motocykl Sokół 600 i 1000
• Więzień 774. Xawery Dunikowski w KL Auschwitz