Przemysł na szynach. Kolej wobec industrializacji
Księży MłynRok wydania: 2024
ISBN: 978-83-7729-742-1
Oprawa: miękka
Ilość stron: 286
Wymiary: 165 x 235
Dostępność: Na półce
65.60 zł
Monografia Przemysł na szynach. Kolej wobec industrializacji pod redakcją dra Dawida Kellera i dra Przemysława Dominasa przedstawia wybranych producentów taboru, omawia linie kolejowe i parowozy przemysłowe oraz osiągnięcia wybitnych polskich inżynierów.
W 2018 roku badacze dziejów kolei, dr Dawid Keller, dr Bartosz Kruk i dr hab. Tomasz Przerwa, rozpoczęli cykl konferencji oraz monografii naukowych pod nazwą „A jednak kolej”. Była to kontynuacja wcześniejszej inicjatywy, organizowanej w Muzeum w Rybniku. Ich celem było przygotowywanie interdyscyplinarnych publikacji, bazujących na wynikach nowych badań. Działania te przyczyniły się do wzmożenia zainteresowania dziejami kolei na ziemiach polskich wśród historyków oraz sformułowania licznych pytań badawczych.
W niniejszym, piątym, tomie serii zamieszczono teksty:
Przemysław Dominas – Powstawanie kolei Tarnów – Leluchów a udział w budowie przemysłu wewnątrzpaństwowego,
Maciej K. Cichoń – Pierwotne koncepcje budowy Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej wobec Staropolskiego Okręgu Przemysłowego 1850–1881,
Andrzej Mielcarek – Produkcja lokomotyw w szczecińskiej stoczni „Vulcan” i elbląskiej stoczni ”F. Schichau”,
Andrzej Synowiec – W trosce o rozwój polskiego przemysłu kolejowego – myśl techniczna Kazimierza Zembrzuskiego,
Kacper Rosner-Leszczyński – „Na naszą pracę patrzy całe społeczeństwo”. Wykorzystanie transportu szynowego do porządkowania powojennego Wrocławia w drugiej połowie lat 40. XX wieku – rekonesans badawczy,
Dawid Keller – Projekt rozwoju katowickiego (śląskiego) węzła kolejowego z 1949 roku,
Bartosz Kruk – Szybciej, lepiej wygodniej. O modernizacji trakcji kolejowej w Polsce i taborze do jej obsługi w latach 60. i 70. XX wieku z uwzględnieniem DOKP we Wrocławiu,
Paweł Glugla – Regres usług PKP w latach 50. i 60. XX wieku i próby modernizacji kolejnictwa PRL zawarte w dyrektywach Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej,
Marcin Jarząbek – CETAR, czyli jak kolej w PRL rozliczała się z klientami za pomocą komputera. O nowoczesności (w) PKP,
Jakub Halor – Koleje piaskowe – rozwój, regres, dziedzictwo,
Paweł Mierosławski – Wybrane zagadnienia eksploatacji lokomotyw parowych w polskim przemyśle,
Tadeusz Bocheński – Wielkość ruchu kolejowego generowanego przez wybrane zakłady przemysłowe w Polsce na początku XXI wieku.
W 2018 roku badacze dziejów kolei, dr Dawid Keller, dr Bartosz Kruk i dr hab. Tomasz Przerwa, rozpoczęli cykl konferencji oraz monografii naukowych pod nazwą „A jednak kolej”. Była to kontynuacja wcześniejszej inicjatywy, organizowanej w Muzeum w Rybniku. Ich celem było przygotowywanie interdyscyplinarnych publikacji, bazujących na wynikach nowych badań. Działania te przyczyniły się do wzmożenia zainteresowania dziejami kolei na ziemiach polskich wśród historyków oraz sformułowania licznych pytań badawczych.
W niniejszym, piątym, tomie serii zamieszczono teksty:
Przemysław Dominas – Powstawanie kolei Tarnów – Leluchów a udział w budowie przemysłu wewnątrzpaństwowego,
Maciej K. Cichoń – Pierwotne koncepcje budowy Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej wobec Staropolskiego Okręgu Przemysłowego 1850–1881,
Andrzej Mielcarek – Produkcja lokomotyw w szczecińskiej stoczni „Vulcan” i elbląskiej stoczni ”F. Schichau”,
Andrzej Synowiec – W trosce o rozwój polskiego przemysłu kolejowego – myśl techniczna Kazimierza Zembrzuskiego,
Kacper Rosner-Leszczyński – „Na naszą pracę patrzy całe społeczeństwo”. Wykorzystanie transportu szynowego do porządkowania powojennego Wrocławia w drugiej połowie lat 40. XX wieku – rekonesans badawczy,
Dawid Keller – Projekt rozwoju katowickiego (śląskiego) węzła kolejowego z 1949 roku,
Bartosz Kruk – Szybciej, lepiej wygodniej. O modernizacji trakcji kolejowej w Polsce i taborze do jej obsługi w latach 60. i 70. XX wieku z uwzględnieniem DOKP we Wrocławiu,
Paweł Glugla – Regres usług PKP w latach 50. i 60. XX wieku i próby modernizacji kolejnictwa PRL zawarte w dyrektywach Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej,
Marcin Jarząbek – CETAR, czyli jak kolej w PRL rozliczała się z klientami za pomocą komputera. O nowoczesności (w) PKP,
Jakub Halor – Koleje piaskowe – rozwój, regres, dziedzictwo,
Paweł Mierosławski – Wybrane zagadnienia eksploatacji lokomotyw parowych w polskim przemyśle,
Tadeusz Bocheński – Wielkość ruchu kolejowego generowanego przez wybrane zakłady przemysłowe w Polsce na początku XXI wieku.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Siły zbrojne w polityce bezpieczeństwa państwa niemieckiego 1945-2007
• Gdańsk '45. Działania zbrojne
• Polska czy UkroPolin
• Polskość to normalność, wolność i solidarność
• Refrenista, czyli opowiadania z Łodzi
• Turcja
• Nowa Generalna Gubernia
• Zwierzęta w polskich dworach i pałacach
• Podziemny Muranów
• Wartownicy
• Gdańsk '45. Działania zbrojne
• Polska czy UkroPolin
• Polskość to normalność, wolność i solidarność
• Refrenista, czyli opowiadania z Łodzi
• Turcja
• Nowa Generalna Gubernia
• Zwierzęta w polskich dworach i pałacach
• Podziemny Muranów
• Wartownicy