Republika musicali.
Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAMRok wydania: 2020
ISBN: 978-83-64902-92-5
Oprawa: miękka
Ilość stron: 340
Wymiary: 170 x 240
Dostępność: Na półce
47.00 zł
"Monografia 'Republika musicali' poświęcona jest jednej z form teatru muzycznego – musicalowi.
Tezą, która jasno wynika z większości tekstów, jest spostrzeżenie, że o ile świetnie mamy rozpoznane źródła amerykańskiego musicalu (zarówno teatralne, jak i muzyczne), o tyle nierozpoznane pozostają źródła musicalu europejskiego, a w jego ramach polskiego. W odniesieniu do
popkultury sporo powiedziano o schematyzmie gatunku i jego przełamywaniu, o stereotypach,
głównie stereotypach i schematach odbiorczych, ale tyle samo albo i więcej o ich przekraczaniu,
przełamywaniu – czyli o rewolucji w republice musicali. Jednocześnie jest to republika popkultury – nie da się uniknąć wrażenia, że mówiąc o musicalu, autorzy mówią o tym, jak funkcjonują
gatunki i formy popkultury. Musical jest zatem czymś w rodzaju pars pro toto kultury popularnej
– i prezentowana książka w tym sensie formułuje także tezy dotyczące innych form i gatunków
popularnych.
Republika musicali stanowi kolejny ważny głos w kwestii kontynuacji badań nad gatunkiem,
wnoszący nowe ustalenia w kwestii historii tej formy i jej założeń teoretycznych, ale przede
wszystkim wskazujący dalszą perspektywę badawczą".
prof. dr hab. Izolda Kiec
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Katedra Kuratorstwa i Teorii Sztuki
Tezą, która jasno wynika z większości tekstów, jest spostrzeżenie, że o ile świetnie mamy rozpoznane źródła amerykańskiego musicalu (zarówno teatralne, jak i muzyczne), o tyle nierozpoznane pozostają źródła musicalu europejskiego, a w jego ramach polskiego. W odniesieniu do
popkultury sporo powiedziano o schematyzmie gatunku i jego przełamywaniu, o stereotypach,
głównie stereotypach i schematach odbiorczych, ale tyle samo albo i więcej o ich przekraczaniu,
przełamywaniu – czyli o rewolucji w republice musicali. Jednocześnie jest to republika popkultury – nie da się uniknąć wrażenia, że mówiąc o musicalu, autorzy mówią o tym, jak funkcjonują
gatunki i formy popkultury. Musical jest zatem czymś w rodzaju pars pro toto kultury popularnej
– i prezentowana książka w tym sensie formułuje także tezy dotyczące innych form i gatunków
popularnych.
Republika musicali stanowi kolejny ważny głos w kwestii kontynuacji badań nad gatunkiem,
wnoszący nowe ustalenia w kwestii historii tej formy i jej założeń teoretycznych, ale przede
wszystkim wskazujący dalszą perspektywę badawczą".
prof. dr hab. Izolda Kiec
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Katedra Kuratorstwa i Teorii Sztuki
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Samodzielność Strategiczna. Jak bronić Australii
• Prypeć. Plan miasta
• Spisek założycielski Historia jednego morderstwa
• Polskość wyjęta spod prawa
• Wspomnienia niemieckiego snajpera
• Zygmunt Korybutowicz. Litewski książę w husyckich Czechach
• Orientacje polityczne biskupów metropolii gnieźnieńskiej 1283-1320
• Archaeologia historica
• Żołnierz radziecki drugiej wojny światowej
• Poselstwo RP w Bernie. Przemilczana historia
• Prypeć. Plan miasta
• Spisek założycielski Historia jednego morderstwa
• Polskość wyjęta spod prawa
• Wspomnienia niemieckiego snajpera
• Zygmunt Korybutowicz. Litewski książę w husyckich Czechach
• Orientacje polityczne biskupów metropolii gnieźnieńskiej 1283-1320
• Archaeologia historica
• Żołnierz radziecki drugiej wojny światowej
• Poselstwo RP w Bernie. Przemilczana historia