Ślązacy i Kresowiacy
Wydawnictwo Naukowe ScholarRok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7383-536-8
Oprawa: miękka
Ilość stron: 407
Wymiary: 145 x 210
Dostępność: Na półce
44.10 zł
Oto trzecia, po Ślązakach w Warszawie i Księdze Ślązaków, część „trylogii śląskiej” Jana Cofałki.
W tym tomie zawarty jest zapis przenikających się i jak fale świetlne interferujących rodowodów i doświadczeń Ślązaków oraz Kresowiaków, którzy po okrucieństwach wojennych, po masowych przesiedleniach, wysiedleniach, eksmisjach i wypędzeniach zostali na siebie skazani.
Jan Cofałka, świetny biografista, który umie plastycznie i wszechstronnie pokazać osobowości ludzi, nie szuka w historii okropieństw, dobrze wiedząc, że jest ich tam bez liku. Szuka w niej urody życia, jego barwy, powabu, aromatu, i czyni to na rozległym, epickim tle wielkiej wędrówki ludów, która w połowie XX w. wyrzuciła mieszkańców Kresów z ich domów i kazała zamieszkać w innych miastach, wsiach, w innej scenerii i w świecie często innej kultury materialnej oraz obyczajowej. Pisze o uczestnikach powstań śląskich i ich potomkach, o byłych powstańcach warszawskich i synach Orląt Lwowskich, o członkach Hitlerjugend, Komsomołu i ZMP, którzy siedząc często w tej samej ławce szkolnej, nie pozabijali się, nie wyniszczali się, nie licytowali się, kto z nich większych krzywd doznał, ale stworzyli niezwykłą społeczność.
Takiego spojrzenia na historię powojennego Śląska w biografistyce polskiej dotychczas nie było.
Jan Cofałka napisał książkę o wyższości tolerancji nad ksenofobią, o dobrodziejstwach płynących z postawy, gdy ludzie stronią od nienawiści, a pamięci nie zastępują pamiętliwością.
prof. Stanisław Nicieja
W tym tomie zawarty jest zapis przenikających się i jak fale świetlne interferujących rodowodów i doświadczeń Ślązaków oraz Kresowiaków, którzy po okrucieństwach wojennych, po masowych przesiedleniach, wysiedleniach, eksmisjach i wypędzeniach zostali na siebie skazani.
Jan Cofałka, świetny biografista, który umie plastycznie i wszechstronnie pokazać osobowości ludzi, nie szuka w historii okropieństw, dobrze wiedząc, że jest ich tam bez liku. Szuka w niej urody życia, jego barwy, powabu, aromatu, i czyni to na rozległym, epickim tle wielkiej wędrówki ludów, która w połowie XX w. wyrzuciła mieszkańców Kresów z ich domów i kazała zamieszkać w innych miastach, wsiach, w innej scenerii i w świecie często innej kultury materialnej oraz obyczajowej. Pisze o uczestnikach powstań śląskich i ich potomkach, o byłych powstańcach warszawskich i synach Orląt Lwowskich, o członkach Hitlerjugend, Komsomołu i ZMP, którzy siedząc często w tej samej ławce szkolnej, nie pozabijali się, nie wyniszczali się, nie licytowali się, kto z nich większych krzywd doznał, ale stworzyli niezwykłą społeczność.
Takiego spojrzenia na historię powojennego Śląska w biografistyce polskiej dotychczas nie było.
Jan Cofałka napisał książkę o wyższości tolerancji nad ksenofobią, o dobrodziejstwach płynących z postawy, gdy ludzie stronią od nienawiści, a pamięci nie zastępują pamiętliwością.
prof. Stanisław Nicieja
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Absurdy Unii Europejskiej
• Anegdoty Żydowskie
• Historia Górnego Śląska
• Historia świata. 1000 lat dziejów
• Wielkopolanie pod bronią 1768-1921
• Ludowe obrzędy doroczne
• Baterie Duńska i Grecka
• Społeczeństwo średniowiecza. Mentalność - grupy społeczne - formy życia
• Św. Benedykt z Nursji
• Śladami wybitnych Polaków
• Anegdoty Żydowskie
• Historia Górnego Śląska
• Historia świata. 1000 lat dziejów
• Wielkopolanie pod bronią 1768-1921
• Ludowe obrzędy doroczne
• Baterie Duńska i Grecka
• Społeczeństwo średniowiecza. Mentalność - grupy społeczne - formy życia
• Św. Benedykt z Nursji
• Śladami wybitnych Polaków