Święci wojownicy w sztuce bizantyjskiej 843-1261
WAMRok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7505-497-2
Oprawa: twarda
Ilość stron: 494
Wymiary: 160 x 240
Dostępność: Niedostępna
79.00 zł
Praca niniejsza stawia sobie za cel odpowiedź na pytanie, jak dalece wizerunki grupy świętych – nazywanych świętymi wojownikami lub świętymi
wojskowymi, którą można wyodrębnić spośród szerokiego zastępu męczenników za sprawą formuły obrazowej wykorzystującej uniform
wojskowy, były jedynie powieleniem antycznych wzorów i odbiegającą od rzeczywistości kreacją artystyczną, a w jakim stopniu pod wpływem
uzbrojenia używanego w czasach współczesnych ich powstaniu dokonała się aktualizacja kanonu ikonograficznego.
Podstawową zatem kwestią w badaniach nad wizerunkami wojskowych świętych wydaje się rozróżnienie elementów kostiumologicznych:
1) niewystępujących w armii bizantyńskiej, a zapożyczonych zgodnie z zasadą inercji ikonograficznej ze sztuki antycznej;
2) takich, które – znane już starożytnym – wciąż były w użyciu w czasach świetności Cesarstwa
Wschodniego;
3) nowych rodzajów uzbrojenia, które jako wyraz aktualizacji ikonograficznej zostały wprowadzone do ich przedstawień pod wpływem przemian w średniowiecznej technologii wojskowej;
4) a wreszcie fantastycznych i symbolicznych. Analiza rynsztunku na przedstawieniach
świętych wojowników może zatem przynieść również odpowiedź na zadawane przez badaczy uzbrojenia armii bizantyńskiej pytanie, jak dalece można posługiwać się ich wizerunkami w rekonstruowaniu wyglądu oręża używanego przez średniowiecznych Greków.
[ze Wstępu]
Książka zdobyła nagrodę KLIO 2011 III stopnia w kategorii monografii naukowych.
wojskowymi, którą można wyodrębnić spośród szerokiego zastępu męczenników za sprawą formuły obrazowej wykorzystującej uniform
wojskowy, były jedynie powieleniem antycznych wzorów i odbiegającą od rzeczywistości kreacją artystyczną, a w jakim stopniu pod wpływem
uzbrojenia używanego w czasach współczesnych ich powstaniu dokonała się aktualizacja kanonu ikonograficznego.
Podstawową zatem kwestią w badaniach nad wizerunkami wojskowych świętych wydaje się rozróżnienie elementów kostiumologicznych:
1) niewystępujących w armii bizantyńskiej, a zapożyczonych zgodnie z zasadą inercji ikonograficznej ze sztuki antycznej;
2) takich, które – znane już starożytnym – wciąż były w użyciu w czasach świetności Cesarstwa
Wschodniego;
3) nowych rodzajów uzbrojenia, które jako wyraz aktualizacji ikonograficznej zostały wprowadzone do ich przedstawień pod wpływem przemian w średniowiecznej technologii wojskowej;
4) a wreszcie fantastycznych i symbolicznych. Analiza rynsztunku na przedstawieniach
świętych wojowników może zatem przynieść również odpowiedź na zadawane przez badaczy uzbrojenia armii bizantyńskiej pytanie, jak dalece można posługiwać się ich wizerunkami w rekonstruowaniu wyglądu oręża używanego przez średniowiecznych Greków.
[ze Wstępu]
Książka zdobyła nagrodę KLIO 2011 III stopnia w kategorii monografii naukowych.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Wspomnienia wojenne 1915-1920
• Josef Frantisek historia prawdziwa
• Pius XII wobec Hitlera
• Karabiny i karabinki Mauser 98 w Wojsku Polskim w latach 1918-1939
• Egzekutor
• Broń piechoty Wehrmachtu 1939 - 1945
• Przypadki klasztoru Świętego Galla
• Królestwa Karolingów 751 - 987
• Wojny w imieniu Jezusa
• Ród Godziębów w średniowiecznej Polsce
• Josef Frantisek historia prawdziwa
• Pius XII wobec Hitlera
• Karabiny i karabinki Mauser 98 w Wojsku Polskim w latach 1918-1939
• Egzekutor
• Broń piechoty Wehrmachtu 1939 - 1945
• Przypadki klasztoru Świętego Galla
• Królestwa Karolingów 751 - 987
• Wojny w imieniu Jezusa
• Ród Godziębów w średniowiecznej Polsce