Tkanina – cenne dziedzictwo, przedmiot współczesnych badań
Stowarzyszenie Historyków SztukiRok wydania: 2020
ISBN: 978-83-960224-0-0
Oprawa: miękka
Ilość stron: 212
Wymiary: 145 x 205
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
44.80 zł
Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi wraz ze Stowarzyszeniem Historyków Sztuki wydała książkę "Tkanina – cenne dziedzictwo, przedmiot współczesnych badań". Monografia ta otwiera serię poświęconą zabytkowym tekstyliom omawianym we wszelkich możliwych aspektach – historycznym, artystycznym, konserwatorskim, muzealnym i kolekcjonerskim.
Pod tytułem serii "Tkanina w Polsce" kryć się będą nie tylko dzieła sztuki i wyroby użytkowe wytworzone w Polsce, ale także te, które znalazły się w naszym kraju jako świadomy zakup będący przejawem zainteresowań i mody. Tom pierwszy, zgodnie z opinią recenzentki Magdaleny Piwockiej, stanowi ważny krok na drodze budowania „samoświadomości” dyscypliny. Jego autorzy to doświadczeni muzealnicy i badacze akademiccy podejmujący w swej pracy problematykę zabytkowej tkaniny. Znalazły się w nim teksty teoretyczne dotyczące historii i założeń badań nad tkaninami autorstwa Ewy Andrzejewskiej i Małgorzaty Wróblewskiej-Markiewicz, Beaty Biedrońskiej-Słotowej, Agnieszki Bender oraz Karoliny Stanilewicz. Drugi blok tematyczny, poświęcony ideom prezentacji i charakterystyki zbiorów oraz sposobów rozpoznawania i dokumentowania ich zawartości, uformowały rozdziały Ewy Orlińskiej-Mianowskiej i Moniki Janisz, Magdaleny Ozgi, Izabelli Dybały, Katarzyny Moskal oraz Agnieszki Woś-Jucker. Doświadczenia polskich muzealników z reprezentatywnych placówek, takich jak Muzeum Narodowe w Warszawie czy Zamek Królewski na Wawelu, zestawione zostały z osiągnięciami jednego z najbardziej rozwiniętych ośrodków badawczych zajmujących się tekstyliami – szwajcarską Abegg-Stiftung w Riggisbergu. W tomie zaprezentowano nie tylko wyniki dociekań historyków sztuki, lecz także zasygnalizowano konieczność badań interdyscyplinarnych i wykazano, jak ważna jest współpraca specjalistów z różnych dziedzin nauki. Rozdział Katarzyny Lech z Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej przekonująco udowodnił, że wiedza o barwnikach i farbiarstwie jest niezbędna nie tylko konserwatorom. Książka wydana została dzięki dofinansowaniu Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich oraz Oddziału Warszawskiego SHS.
Pod tytułem serii "Tkanina w Polsce" kryć się będą nie tylko dzieła sztuki i wyroby użytkowe wytworzone w Polsce, ale także te, które znalazły się w naszym kraju jako świadomy zakup będący przejawem zainteresowań i mody. Tom pierwszy, zgodnie z opinią recenzentki Magdaleny Piwockiej, stanowi ważny krok na drodze budowania „samoświadomości” dyscypliny. Jego autorzy to doświadczeni muzealnicy i badacze akademiccy podejmujący w swej pracy problematykę zabytkowej tkaniny. Znalazły się w nim teksty teoretyczne dotyczące historii i założeń badań nad tkaninami autorstwa Ewy Andrzejewskiej i Małgorzaty Wróblewskiej-Markiewicz, Beaty Biedrońskiej-Słotowej, Agnieszki Bender oraz Karoliny Stanilewicz. Drugi blok tematyczny, poświęcony ideom prezentacji i charakterystyki zbiorów oraz sposobów rozpoznawania i dokumentowania ich zawartości, uformowały rozdziały Ewy Orlińskiej-Mianowskiej i Moniki Janisz, Magdaleny Ozgi, Izabelli Dybały, Katarzyny Moskal oraz Agnieszki Woś-Jucker. Doświadczenia polskich muzealników z reprezentatywnych placówek, takich jak Muzeum Narodowe w Warszawie czy Zamek Królewski na Wawelu, zestawione zostały z osiągnięciami jednego z najbardziej rozwiniętych ośrodków badawczych zajmujących się tekstyliami – szwajcarską Abegg-Stiftung w Riggisbergu. W tomie zaprezentowano nie tylko wyniki dociekań historyków sztuki, lecz także zasygnalizowano konieczność badań interdyscyplinarnych i wykazano, jak ważna jest współpraca specjalistów z różnych dziedzin nauki. Rozdział Katarzyny Lech z Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej przekonująco udowodnił, że wiedza o barwnikach i farbiarstwie jest niezbędna nie tylko konserwatorom. Książka wydana została dzięki dofinansowaniu Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich oraz Oddziału Warszawskiego SHS.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Tkanina Artystyczna w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku
• Skarżysko-Kamienna w latach 1944/45–1948. Władze, przemysł, ludzie
• Pasy kontuszowe
• Trzydzieści lat w stolicy Rosji (1888-1918) Wspomnienia; Wiosna (1918-1926)
• Przewodniki turystyczne i ich znaczenie dla popularyzacji ustaleń polskiej historiografii artystycznej do końca XIX wieku
• Weksylia cechowe
• Producenci nadwozi samochodowych w II Rzeczypospolitej
• Trofea wojenne. Znaki chwały żołnierza polskiego
• Polskie silniki stacjonarne i ich producenci w XIX i XX w.
• Chorągwie weteranów Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w zbiorach Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego
• Skarżysko-Kamienna w latach 1944/45–1948. Władze, przemysł, ludzie
• Pasy kontuszowe
• Trzydzieści lat w stolicy Rosji (1888-1918) Wspomnienia; Wiosna (1918-1926)
• Przewodniki turystyczne i ich znaczenie dla popularyzacji ustaleń polskiej historiografii artystycznej do końca XIX wieku
• Weksylia cechowe
• Producenci nadwozi samochodowych w II Rzeczypospolitej
• Trofea wojenne. Znaki chwały żołnierza polskiego
• Polskie silniki stacjonarne i ich producenci w XIX i XX w.
• Chorągwie weteranów Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w zbiorach Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego