Tramwaje lwowskie 1880-1944
Księży MłynRok wydania: 2020
ISBN: 978-83-7729-506-9
Oprawa: twarda
Ilość stron: 510
Wymiary: 210 x 295
Dostępność: Na półce
140.60 zł
Lwów jako jedno z najważniejszych miast Austro-Węgier i II Rzeczpospolitej doczekał się wielu opracowań historycznych, a także szczegółowych rozpraw na temat niektórych instytucji miejskich związanych z gospodarką komunalną. Tyle szczęścia nie miały natomiast lwowskie tramwaje. Niniejsza publikacja jest pierwszą tak obszerną próbą uporządkowania historii tego środka transportu, który na stałe wpisał się w krajobraz miasta.
5 maja 1880 roku we Lwowie towarzystwo Società Triestina Tramway z Triestu uruchomiło pierwsze tramwaje konne. Osiem lat później pojawiły się plany budowy sieci tramwajów parowych, lecz ostatecznie zrezygnowano z nich na rzecz tramwajów elektrycznych. Zamiar budowy sieci tramwajów elektrycznych spowodował zrozumiały sprzeciw właścicieli kolei konnej, który przekształcił się w otwarty spór z władzami miejskimi i znalazł swój finał w sądzie polubownym. Ostatecznie ruch tramwajów elektrycznych, będących symbolem nowoczesności i oznaką statusu Lwowa, zainaugurowano 31 maja 1894 roku, na kilka dni przed uroczystym otwarciem Powszechnej Wystawy Krajowej.
Publikacja zawiera bogaty opis różnych aspektów działalności lwowskich przewoźników tramwajowych – od spraw organizacyjnych poprzez zagadnienia eksploatacyjne, handlowe, techniczne i personalne. Autorzy zwracają uwagę na to, że tramwaje lwowskie zajmowały szczególne miejsce w życiu codziennym mieszkańców miasta, trafiły także na karty dzieł literackich. W książce znalazły się anegdoty, sentymentalne wspomnienia związane z tramwajami oraz liczne ilustracje i cytaty z unikatowych źródeł, które oddają atmosferę Lwowa schyłku XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku.
5 maja 1880 roku we Lwowie towarzystwo Società Triestina Tramway z Triestu uruchomiło pierwsze tramwaje konne. Osiem lat później pojawiły się plany budowy sieci tramwajów parowych, lecz ostatecznie zrezygnowano z nich na rzecz tramwajów elektrycznych. Zamiar budowy sieci tramwajów elektrycznych spowodował zrozumiały sprzeciw właścicieli kolei konnej, który przekształcił się w otwarty spór z władzami miejskimi i znalazł swój finał w sądzie polubownym. Ostatecznie ruch tramwajów elektrycznych, będących symbolem nowoczesności i oznaką statusu Lwowa, zainaugurowano 31 maja 1894 roku, na kilka dni przed uroczystym otwarciem Powszechnej Wystawy Krajowej.
Publikacja zawiera bogaty opis różnych aspektów działalności lwowskich przewoźników tramwajowych – od spraw organizacyjnych poprzez zagadnienia eksploatacyjne, handlowe, techniczne i personalne. Autorzy zwracają uwagę na to, że tramwaje lwowskie zajmowały szczególne miejsce w życiu codziennym mieszkańców miasta, trafiły także na karty dzieł literackich. W książce znalazły się anegdoty, sentymentalne wspomnienia związane z tramwajami oraz liczne ilustracje i cytaty z unikatowych źródeł, które oddają atmosferę Lwowa schyłku XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Tunele kolejowe w Polsce
• Tramwaje w Szczecinie
• Sekrety Kraju Rad
• 100 dni operacji łódzkiej 1914 roku
• 64 Pomorski Pułk Strzelców Murmańskich
• Anna Ostrogska - Wojewodzina wołyńska
• Szkoła Podchorążych Piechoty
• Garnizon Wojska Polskiego w Białej Podlaskiej w latach 1918-1939
• Tradycyjne bujutsu
• Szczecińskie tramwaje
• Tramwaje w Szczecinie
• Sekrety Kraju Rad
• 100 dni operacji łódzkiej 1914 roku
• 64 Pomorski Pułk Strzelców Murmańskich
• Anna Ostrogska - Wojewodzina wołyńska
• Szkoła Podchorążych Piechoty
• Garnizon Wojska Polskiego w Białej Podlaskiej w latach 1918-1939
• Tradycyjne bujutsu
• Szczecińskie tramwaje