Ukraina. Wzajemne spojrzenia
Międzynarodowe Centrum KulturyRok wydania: 2021
ISBN: 978-83-66419-30-8
Oprawa: twarda
Ilość stron: 262
Wymiary: 240 x 280
Dostępność: Na półce
136.50 zł
Nici historii oraz wątków politycznych stanowią podstawę publikacji poświęconej wystawie o relacjach Polski i Ukrainy od końca XVII wieku do współczesności. Zawiera on 75 dzieł, autorstwa 57 artystów. Skupienie na kulturze sprawia, że reprodukcje w nim zwarte układają się w wielowątkową tkaninę, bo właściwie przez całą historię nowoczesną kultura stanowiła dla obu narodów substytut nieistniejącego państwa.
Osnowa, jaka ukazuje się w albumie, jest niezwykle skomplikowana: składają się na nią najbardziej mitotwórcze obrazy, ale jednocześnie między nimi przeciągane są kolejne sploty zupełnie współczesne, nowe nici: ukraiński tożsamościowy mit kozaczyzny okazuje się pokrewnym wątkiem wobec polskiego mitu powstańczego, symbolika ukraińskiej chaty wiąże się z polskim dworem, kozacy i sarmaci przyglądają się sobie na portretach trumiennych z XVIII wieku, mit czarnoziemu zderza się z nowoczesnymi projektami grupy R.E.P., a Donieck i Lwów rozpoczynają kolejne, biegnące równolegle ściegi wyobraźni.
Prace artystów budują bowiem zupełnie nowe konteksty, rodzi się na naszych oczach nowy kanon symboli, co przekłada się na narodziny zupełnie innej jakościowo narracji. Proces ten nie odbywa się jednak na drodze konfliktu i polemiki, ale poprzez dialog, splątanie wątków.
Prezentacji reprodukcji dzieł z wystawy towarzyszą tekst kuratorski – Oksany Barszynowej i Żanny Komar oraz eseje Anny Łazar i Mykoły Riabczuka.
Album towarzyszący wystawie „Ukraina. Wzajemne spojrzenia”.
Edycja trójjęzyczna: polska, ukraińska, angielska.
Publikacja wydana w ramach projektu pt. „Inny Kraków” współfinansowanego ze środków Miasta Krakowa.
Osnowa, jaka ukazuje się w albumie, jest niezwykle skomplikowana: składają się na nią najbardziej mitotwórcze obrazy, ale jednocześnie między nimi przeciągane są kolejne sploty zupełnie współczesne, nowe nici: ukraiński tożsamościowy mit kozaczyzny okazuje się pokrewnym wątkiem wobec polskiego mitu powstańczego, symbolika ukraińskiej chaty wiąże się z polskim dworem, kozacy i sarmaci przyglądają się sobie na portretach trumiennych z XVIII wieku, mit czarnoziemu zderza się z nowoczesnymi projektami grupy R.E.P., a Donieck i Lwów rozpoczynają kolejne, biegnące równolegle ściegi wyobraźni.
Prace artystów budują bowiem zupełnie nowe konteksty, rodzi się na naszych oczach nowy kanon symboli, co przekłada się na narodziny zupełnie innej jakościowo narracji. Proces ten nie odbywa się jednak na drodze konfliktu i polemiki, ale poprzez dialog, splątanie wątków.
Prezentacji reprodukcji dzieł z wystawy towarzyszą tekst kuratorski – Oksany Barszynowej i Żanny Komar oraz eseje Anny Łazar i Mykoły Riabczuka.
Album towarzyszący wystawie „Ukraina. Wzajemne spojrzenia”.
Edycja trójjęzyczna: polska, ukraińska, angielska.
Publikacja wydana w ramach projektu pt. „Inny Kraków” współfinansowanego ze środków Miasta Krakowa.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Niechciana stołeczność. Architektura i urbanistyka Krakowa w czasie okupacji niemieckiej 1939–1945
• „Rok sześciu cesarzy”.
• Związki chorwacko-polskie w latach 1918-1965
• Single Vehicle No. 05 T-72M
• Bankructwo polskiej inteligencji
• Z krainy gasnącego słońca
• Wino znad Wisły
• Unia lubelska i jej dziedzictwo
• Umierający Europejczycy
• Ukraina po (Euro)majdanie
• „Rok sześciu cesarzy”.
• Związki chorwacko-polskie w latach 1918-1965
• Single Vehicle No. 05 T-72M
• Bankructwo polskiej inteligencji
• Z krainy gasnącego słońca
• Wino znad Wisły
• Unia lubelska i jej dziedzictwo
• Umierający Europejczycy
• Ukraina po (Euro)majdanie