Wyspiański nieznany
Muzeum Narodowe w KrakowieRok wydania: 2019
ISBN: 978-83-7581-303-6
Oprawa: twarda
Ilość stron: 277
Wymiary: 305 x 245
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
62.00 zł
Album ten jest próbą ukazania roli książki w życiu i twórczości Stanisława Wyspiańskiego.
Opowiada o młodzieńczych fascynacjach dziełami sztuki światowej, które Wyspiański pieczołowicie przerysowywał na licznych kartkach szkicowników.
Przybliża autorskie wydania dramatów, jak i kolejne numery czasopisma „Życie”, arcydzieła polskiej typografii i grafiki użytkowej. Prezentuje księgozbiór artysty oraz niezwykły zbiór reprodukcji i pojedynczych kart wydzieranych z książek, swoisty skarbiec ikonograficznych wzorów.
Pojedyncze lektury wskazują tropy literackie, które inspirowały do powstania tak pięknych dzieł, jak ilustracje do „Iliady” Homera czy projekt witraża „Apollo. System Kopernika”.
Odrębna część katalogu opowiada o licznych i często niełatwych kontaktach Wyspiańskiego z krakowskimi drukarzami, księgarzami i wydawcami.
Książkę otwiera wstęp Pana Dyrektora Andrzeja Betleja, po nim następują eseje dotyczące fascynacji czytelniczych w życiu i twórczości artysty („Żyjąc wśród książek” autorstwa Łukasza Gawła i Magdaleny Laskowskiej) oraz historii księgozbioru własnego malarza i poety („Biblioteka Stanisława Wyspiańskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie” autorstwa Haliny Marcinkowskiej).
Na publikację składają się, obok wymienionych wyżej tekstów wstępnych, noty katalogowe wraz ze zdjęciami do kilkuset obiektów, spis księgozbioru prywatnego Stanisława Wyspiańskiego oraz bibliografia.
Opowiada o młodzieńczych fascynacjach dziełami sztuki światowej, które Wyspiański pieczołowicie przerysowywał na licznych kartkach szkicowników.
Przybliża autorskie wydania dramatów, jak i kolejne numery czasopisma „Życie”, arcydzieła polskiej typografii i grafiki użytkowej. Prezentuje księgozbiór artysty oraz niezwykły zbiór reprodukcji i pojedynczych kart wydzieranych z książek, swoisty skarbiec ikonograficznych wzorów.
Pojedyncze lektury wskazują tropy literackie, które inspirowały do powstania tak pięknych dzieł, jak ilustracje do „Iliady” Homera czy projekt witraża „Apollo. System Kopernika”.
Odrębna część katalogu opowiada o licznych i często niełatwych kontaktach Wyspiańskiego z krakowskimi drukarzami, księgarzami i wydawcami.
Książkę otwiera wstęp Pana Dyrektora Andrzeja Betleja, po nim następują eseje dotyczące fascynacji czytelniczych w życiu i twórczości artysty („Żyjąc wśród książek” autorstwa Łukasza Gawła i Magdaleny Laskowskiej) oraz historii księgozbioru własnego malarza i poety („Biblioteka Stanisława Wyspiańskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie” autorstwa Haliny Marcinkowskiej).
Na publikację składają się, obok wymienionych wyżej tekstów wstępnych, noty katalogowe wraz ze zdjęciami do kilkuset obiektów, spis księgozbioru prywatnego Stanisława Wyspiańskiego oraz bibliografia.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Feliks Manggha Jasieński i jego kolekcja w Muzeum Narodowym w Krakowie
• Wyspiański
• Wiem, jak wygląda piekło
• Farerskie kadry
• Piekiełko nad Wisłą
• Wartości pamięci. Szkice o ludziach idei w XX wieku
• Życie codzienne ziemiaństwa polskiego w XIX i XX wieku
• Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
• Saladyn Wielki i upadek Jerozolimy
• To ja byłem Vermeerem
• Wyspiański
• Wiem, jak wygląda piekło
• Farerskie kadry
• Piekiełko nad Wisłą
• Wartości pamięci. Szkice o ludziach idei w XX wieku
• Życie codzienne ziemiaństwa polskiego w XIX i XX wieku
• Galeria „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”
• Saladyn Wielki i upadek Jerozolimy
• To ja byłem Vermeerem