Historia języka polskiego jako doświadczenia wspólnotowego, tom 1
Wyd. Uniwersytetu ZielonogórskiegoRok wydania: 2021
ISBN: 978-83-7842-423-9
Oprawa: miękka
Ilość stron: 356
Wymiary: 175 x 245
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
54.60 zł
Historia języka polskiego jako doświadczenia wspólnotowego to dwutomowe dzieło, które powstało w ramach mecenatu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, tj. Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, jako projekt nr 0063/FNiTP/H11/80/2012 pod nazwą: Historia języka i wspólnot komunikatywnych polskich w 50. wykładach. Zmiana tytułu w stosunku do nazwy projektu badawczego ma na celu wyraźną ekspozycję ideowej zawartości i odmienność w stosunku do opublikowanych wcześniej prac innych autorów.
Niniejsze dzieło ma zasadniczo inne rozłożenie akcentów w narracji od kilku wcześniejszych syntez całości dziejów języka polskiego, ale powstało bez zamiaru ich zastępowania.
Pomysł zorganizowania zespołowej pracy nad nowym wykładem ma u podłoża dwie obserwacje: 1. Od czasu opublikowania dzieł Zenona Klemensiewicza (1974) oraz Bogdana Walczaka (1995) dokonały się zmiany w rozumieniu zakresu dyscypliny
naukowej, niektóre z nich w jakiś sposób były inspirowane moją aktywnością naukową; 2. Zasadniczo zmieniła się (pogorszyła) sytuacja historii języka polskiego jako przedmiotu zajęć uniwersyteckich, z czym łączy się zmniejszenie rangi dziejów języka w zbiorowej świadomości.
Okolicznością niesprzyjającą twórczości historiograficznej było i jest wprzęganie nauki o dziejach w służbę polityczną (tzw. polityka historyczna) i zawłaszczanie pojęć naród, patriotyzm i pochodnych przez niektóre organizacje polityczne. Tak jak utylitaryzm
zmienia twórczość artystyczną w produkcję transparentów, tak wprzęganie nauki w polityczne konstelacje jest przejawem niezrozumienia tego, że nauka rozwija się tylko wtedy, gdy motywacją jest poznawcza ciekawość. Historia nie ma dawać odpowiedzi na pytania o przyszłość, lecz kształcić wyobraźnię.
[frg. wstępu]
Niniejsze dzieło ma zasadniczo inne rozłożenie akcentów w narracji od kilku wcześniejszych syntez całości dziejów języka polskiego, ale powstało bez zamiaru ich zastępowania.
Pomysł zorganizowania zespołowej pracy nad nowym wykładem ma u podłoża dwie obserwacje: 1. Od czasu opublikowania dzieł Zenona Klemensiewicza (1974) oraz Bogdana Walczaka (1995) dokonały się zmiany w rozumieniu zakresu dyscypliny
naukowej, niektóre z nich w jakiś sposób były inspirowane moją aktywnością naukową; 2. Zasadniczo zmieniła się (pogorszyła) sytuacja historii języka polskiego jako przedmiotu zajęć uniwersyteckich, z czym łączy się zmniejszenie rangi dziejów języka w zbiorowej świadomości.
Okolicznością niesprzyjającą twórczości historiograficznej było i jest wprzęganie nauki o dziejach w służbę polityczną (tzw. polityka historyczna) i zawłaszczanie pojęć naród, patriotyzm i pochodnych przez niektóre organizacje polityczne. Tak jak utylitaryzm
zmienia twórczość artystyczną w produkcję transparentów, tak wprzęganie nauki w polityczne konstelacje jest przejawem niezrozumienia tego, że nauka rozwija się tylko wtedy, gdy motywacją jest poznawcza ciekawość. Historia nie ma dawać odpowiedzi na pytania o przyszłość, lecz kształcić wyobraźnię.
[frg. wstępu]
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Neapol 44
• Siedem ksiąg
• Dziennik podróży Stanisława Augusta na Ukrainę i do innych ziem koronnych
• Historia języka polskiego jako doświadczenia wspólnotowego, tom 2
• Atlas historyczny Polski
• Wojna siedmioletnia. Konflikt globalny (1754-1763)
• Bogowie i Ludzie. Część IV
• Święty koszmar
• Kryminalne światy przeszłości
• Człowiek który siedział
• Siedem ksiąg
• Dziennik podróży Stanisława Augusta na Ukrainę i do innych ziem koronnych
• Historia języka polskiego jako doświadczenia wspólnotowego, tom 2
• Atlas historyczny Polski
• Wojna siedmioletnia. Konflikt globalny (1754-1763)
• Bogowie i Ludzie. Część IV
• Święty koszmar
• Kryminalne światy przeszłości
• Człowiek który siedział