Ostatnie polskie parowozownie
EurosprinterRok wydania: 2010
ISBN: 978-83-926946-6-3
Oprawa: twarda
Ilość stron: 344
Wymiary: 215 x 300
Dostępność: Niedostępna
81.90 zł
Niezwykły album fotograficzny ukazujący świat, który już nie istnieje - świat parowozowni, lokomotyw parowych i ludzi, którzy te piękne maszyny utrzymywali w stanie sprawności i prowadzili nimi pociągi. Polskie Koleje Państwowe zakończyły oficjalne eksploatację trakcji parowej na torze normalnym wiosną 1992 roku. Zdjęcia pokazane w albumie obejmują okres ostatnich pięciu lat "epoki pary" na polskich kolejach, czyli 1989-1992. W 1987 r. parowozy były eksploatowane jeszcze w 70 parowozowniach, czyli w większości polskich lokomotywowni. Jednak z każdy następnym rokiem ta liczba uległa drastycznemu zmniejszaniu i w roku 1992 lokomotywy parowe wykonywały prace trakcyjne już tylko w czterech "szopach": w Wolsztynie, Kępnie, Jarocinie i sporadycznie w Ełku. Po zakończeniu normalnej eksploatacji PKP planowały zachować w celach muzealnych pewna ilość sprawnych parowozów i w kilku wyznaczonych lokomotywowniach utworzyć skanseny z całoroczną planową obsługą lokalnych pociągów.Zamysł ten doszedł do skutku tylko w jednym z takich skansenów - Wolsztynie. Przez szereg lat parowozownia ta stała się sławna w całym świecie. Niestety, w ostatnich latach znacznie ograniczono ilość pociągów obsługiwanych przez wolsztyńskie "kopciuchy" i dziś ma ona właściwie już symboliczny charakter. Na kartkach albumu odwiedzicie państwo ostatnie 47 polskich parowozowni pracujących przed utworzeniem wolsztyńskiego skansenu. Oprócz czynnych "szop" obsługujących normalny ruch pociągów i manewry pokazano przykładowo pojedyncze parowozownie już nieczynne, ale służące jeszcze jako punkty trakcyjne dla parowozów oraz kilka przekształconych w warsztaty napraw okresowych dla poszczególnych okręgów.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Lux-torpeda PKP
• Kolej Wałbrzych - Kłodzko
• Kolej Żelazna Warszawsko-Terespolska 1866
• Zarys dziejów kolei żelaznych w Świebodzinie 1870-2010
• Bocznymi drogami
• Jednostki Wojska Polskiego 1918-1939. Katalog pocztówek Siedleckiego Klubu Kolekcjonerów
• Błyskawica z Izraela
• Węzeł kolejowy Katowice 1846-2017
• Fortyfikacje MRU w okolicy Bledzewa - odcinek północny MRU od GW Ludendorff do GW Schill
• Dzieje kolei doliny Bystrzycy (Weistritzthalbahn) Świdnica-Jedlina Zdrój
• Kolej Wałbrzych - Kłodzko
• Kolej Żelazna Warszawsko-Terespolska 1866
• Zarys dziejów kolei żelaznych w Świebodzinie 1870-2010
• Bocznymi drogami
• Jednostki Wojska Polskiego 1918-1939. Katalog pocztówek Siedleckiego Klubu Kolekcjonerów
• Błyskawica z Izraela
• Węzeł kolejowy Katowice 1846-2017
• Fortyfikacje MRU w okolicy Bledzewa - odcinek północny MRU od GW Ludendorff do GW Schill
• Dzieje kolei doliny Bystrzycy (Weistritzthalbahn) Świdnica-Jedlina Zdrój