Węzeł kolejowy Katowice 1846-2017
EurosprinterRok wydania: 2017
ISBN: 978-83-63652-24-1
Oprawa: twarda
Ilość stron: 328
Wymiary: 210 x 300
Dostępność: Na półce
115.50 zł
Węzeł kolejowy w Katowicach to ogromny obszar z 12 stacjami i 13 posterunkami odgałęźnymi. W pewnym okresie, w ramach węzła można było jeździć w koło i to kilkoma różnymi trasami. Pierwszy jego element powstał w 1846 roku. W następnych latach, dzięki industrializacji opisywanego obszaru, notuje się szybki rozwój katowickiego węzła pod rządami, kolejno: Prus, Niemiec, II RP i PRL. Od 1854 r. węzeł normalnotorowy stopniowo uzupełniały tory wąskie o prześwicie 785 mm, które dotarły do głównej stacji, korzystając z podwórek kamienic zachodniej strony obecnej alei W. Korfantego, a rozszerzając swój zasięg, utworzyły siatkę ponad 20 km linii. Sto lat po kolei wąskotorowej na teren Katowic zawitała normalnotorowa kolej piaskowa. Mimo, że nie była własnością PKP, to miała swój udział w funkcjonowaniu węzła. Jej tory uzupełniały system transportu publicznego oraz tworzyły połączenia alternatywne.
Ogromnym atutem publikacji będą fotografie, w przeważającej mierze niepublikowane, a niektóre szokujące (np. fazy wysadzania kamienicy mieszkalnej w centrum Katowic pod nowy dworzec). 170 lat historii i znaczny obszar geograficzny stanowiący materię monografii będzie skutkować jej niemałą objętością. Jednak, dzięki logicznemu układowi treści Czytelnik szybko odnajdzie interesujące go fragmenty. Orientację w skomplikowanym geograficznie terenie ułatwią reprodukcje map z różnych okresów historycznych. Opracowanie dedykowane jest wszystkim zainteresowanym dziejami Katowic w szerokim tego słowa znaczeniu. Między wątkiem kolejowym, który w naturalny sposób dominuje, znaleźć można interesujące fakty z historii miasta, a nawet całego regionu. Informacje te nie zakłócają głównego nurtu narracji, dzięki rozbudowanym przypisom. Dla Czytelników pragnących pogłębić temat ważnym przewodnikiem po literaturze przedmiotu będzie bibliografia.
Wspaniałym bonusem do książki są umieszczone w kieszonce tylnej okładki, 2 arkusze w formacie A2 ze schematami wielu stacji z węzła (Katowice Osobowa, Katowice Towarowa, Katowice Ligota, Katowice Szopienice Płn., Katowice Bogucice, Katowice Murcki, Katowice Rozdzień).
Ogromnym atutem publikacji będą fotografie, w przeważającej mierze niepublikowane, a niektóre szokujące (np. fazy wysadzania kamienicy mieszkalnej w centrum Katowic pod nowy dworzec). 170 lat historii i znaczny obszar geograficzny stanowiący materię monografii będzie skutkować jej niemałą objętością. Jednak, dzięki logicznemu układowi treści Czytelnik szybko odnajdzie interesujące go fragmenty. Orientację w skomplikowanym geograficznie terenie ułatwią reprodukcje map z różnych okresów historycznych. Opracowanie dedykowane jest wszystkim zainteresowanym dziejami Katowic w szerokim tego słowa znaczeniu. Między wątkiem kolejowym, który w naturalny sposób dominuje, znaleźć można interesujące fakty z historii miasta, a nawet całego regionu. Informacje te nie zakłócają głównego nurtu narracji, dzięki rozbudowanym przypisom. Dla Czytelników pragnących pogłębić temat ważnym przewodnikiem po literaturze przedmiotu będzie bibliografia.
Wspaniałym bonusem do książki są umieszczone w kieszonce tylnej okładki, 2 arkusze w formacie A2 ze schematami wielu stacji z węzła (Katowice Osobowa, Katowice Towarowa, Katowice Ligota, Katowice Szopienice Płn., Katowice Bogucice, Katowice Murcki, Katowice Rozdzień).
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Węzeł kolejowy Bydgoszcz 1851-2014
• Ostatnie polskie parowozownie
• Magistrala węglowa
• Wrocławskie tramwaje konne
• Wojsko Polskie Ordery i odznaczenia Odznaki pamiątkowe - oznaki rozpoznawcze
• Generał Franz Halder
• Węzeł kurdyjski
• Wewelsburg - zamek świętego graala SS
• Twierdza Wrocław 1890-1918
• Koleją z Jasła do Rzeszowa
• Ostatnie polskie parowozownie
• Magistrala węglowa
• Wrocławskie tramwaje konne
• Wojsko Polskie Ordery i odznaczenia Odznaki pamiątkowe - oznaki rozpoznawcze
• Generał Franz Halder
• Węzeł kurdyjski
• Wewelsburg - zamek świętego graala SS
• Twierdza Wrocław 1890-1918
• Koleją z Jasła do Rzeszowa