


„Nie trzeba się załamywać, jest się przecież mężczyzną”.
Wyd. Naukowe UMKRok wydania: 2025
ISBN: 978-83-231-6127-1
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Ilość stron: 162
Wymiary: 160 x 25
Dostępność: Na półce
35.00 zł
Książka powstała na podstawie pracy magisterskiej o tym samym tytule, przygotowanej na
Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego w 2022 roku. Została napisana na podstawie
relacji byłych polskich robotników przymusowych, którzy pierwszy raz tuż po wojnie – w
1946 roku, a następnie w latach 1964–1965 zdecydowali się spisać swoje przeżycia na
potrzeby ogólnopolskich konkursów pamiętnikarskich.
Wychodząc od koncepcji „męskości hegemonicznej” Raewyn W. Connell (Masculinities,
2005), a także inspirując się modelem przedstawionym przez Maddy Carey w książce Jewish
Masculinity in the Holocaust Between Destruction and Construction (2019), autorka
zaproponowała własne pojęcie „depozytów męskości” – umownych „skrytek”, w których
kryły się atrybuty i tożsamości konstruujące męskość pamiętnikarzy. Te depozyty to: ciało,
cechy osobowości, tożsamość narodowa oraz wyobrażenia o rolach społecznych przypisanych mężczyznom, takich jak obrońca/opiekun, żywiciel, kochanek czy buntownik/wojownik.
Wnioski z dokonanej analizy wskazują, że dla wielu polskich mężczyzn doświadczenie pracy
przymusowej miało charakter głęboko demaskulinizujący. Na robotach przymusowych nie
byli oni bowiem w stanie realizować ról kulturowo przypisanych mężczyznom, a w zetknięciu
z nazistowskim aparatem państwowym doświadczali bezsilności i cierpienia. W pamiętnikach
konkursowych – zarówno tych z lat 40., jak i 60. – starali się więc, z pomocą różnych strategii
narracyjnych, symbolicznie odzyskać utraconą w czasie wojny męskość.
Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego w 2022 roku. Została napisana na podstawie
relacji byłych polskich robotników przymusowych, którzy pierwszy raz tuż po wojnie – w
1946 roku, a następnie w latach 1964–1965 zdecydowali się spisać swoje przeżycia na
potrzeby ogólnopolskich konkursów pamiętnikarskich.
Wychodząc od koncepcji „męskości hegemonicznej” Raewyn W. Connell (Masculinities,
2005), a także inspirując się modelem przedstawionym przez Maddy Carey w książce Jewish
Masculinity in the Holocaust Between Destruction and Construction (2019), autorka
zaproponowała własne pojęcie „depozytów męskości” – umownych „skrytek”, w których
kryły się atrybuty i tożsamości konstruujące męskość pamiętnikarzy. Te depozyty to: ciało,
cechy osobowości, tożsamość narodowa oraz wyobrażenia o rolach społecznych przypisanych mężczyznom, takich jak obrońca/opiekun, żywiciel, kochanek czy buntownik/wojownik.
Wnioski z dokonanej analizy wskazują, że dla wielu polskich mężczyzn doświadczenie pracy
przymusowej miało charakter głęboko demaskulinizujący. Na robotach przymusowych nie
byli oni bowiem w stanie realizować ról kulturowo przypisanych mężczyznom, a w zetknięciu
z nazistowskim aparatem państwowym doświadczali bezsilności i cierpienia. W pamiętnikach
konkursowych – zarówno tych z lat 40., jak i 60. – starali się więc, z pomocą różnych strategii
narracyjnych, symbolicznie odzyskać utraconą w czasie wojny męskość.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• „Święty bolszewik”
• Zdobyć PASTę
• Chrześcijanie pierwszych wieków. Tom I
• Zapomniany księgozbiór z Honfleur. Witold Kazimierz Czartoryski (1876-1911) i jego pasje
• Nie oświadczam się
• Handel i handlowcy na ziemiach polskich na przestrzeni wieków
• Bolesław I Chrobry. Pierwszy król Polski
• Zapomniane schrony. Architektura obronna Oleśnicy
• Tajemnicza Kreta
• Figury ojcostwa
• Zdobyć PASTę
• Chrześcijanie pierwszych wieków. Tom I
• Zapomniany księgozbiór z Honfleur. Witold Kazimierz Czartoryski (1876-1911) i jego pasje
• Nie oświadczam się
• Handel i handlowcy na ziemiach polskich na przestrzeni wieków
• Bolesław I Chrobry. Pierwszy król Polski
• Zapomniane schrony. Architektura obronna Oleśnicy
• Tajemnicza Kreta
• Figury ojcostwa
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |