książki historyczne
Oferta wydawnictwaPolecamy w sieciKatalog do pobrania

Kategoria podróże w czasie i przestrzeni
Okres historyczny średniowiecze
Instrumenty muzyczne w scenach Męki Pańskiej w malarstwie Italii od połowy XIII do połowy XV wieku

Instrumenty muzyczne w scenach Męki Pańskiej w malarstwie Italii od połowy XIII do połowy XV wieku

Grabiec D. Instytut Sztuki PAN
Rok wydania: 2021
Seria: Ikonografia Muzyczna. Studia i materiały
ISBN: 978-83-66519-40-4

Oprawa: miękka
Ilość stron: 200
Wymiary: 175 x 240
Tom: t. 4

Dostępność: Na półce

44.00 zł


Ikonografia muzyczna w malarstwie Trecenta i Quattrocenta od lat budziła zainteresowanie badaczy, jednak obecność instrumentów muzycznych w scenach pasyjnych nie była do tej pory przedmiotem głębszej refleksji ani muzykologów, ani historyków sztuki. Pierwsze przykłady takich malowideł pojawiły się już około połowy XIII w. w Toskanii i były to sceny Naigrawania z motywem rogu, zapożyczonym prawdopodobnie ze starszych, bizantyńskich scen Naigrawania, na których ukazywano całe zespoły muzyczne oraz tancerzy. W XIV w. w malarstwie Italii obecność rogów oraz trąb można odnotować także w scenach Pojmania, Dźwigania Krzyża, Ukrzyżowania, a nawet na dewocyjnych przedstawieniach Imago Pietatis w otoczeniu arma Passionis. Szczegółowa analiza tych motywów, m.in. w świetle ksiąg biblijnych, a także funkcji jakie instrumenty te pełniły w kulturze średniowiecznej Europy wykazała, że nie były one jedynie dekoracyjnym detalem, ale raczej nośnikiem istotnych i złożonych treści ideowych odnoszących się nie tylko do cierpienia, lecz także do królewskiej i mesjańskiej godności oraz arcykapłańskiej misji Chrystusa.



Recenzje

Brak recenzji tej pozycji

Wystaw swoją:

Nick
Recenzja

Oferta wydawnictwa Polecamy w sieci Katalog do pobrania