Kolekcja / The Collection
Muzeum Narodowe w GdańskuRok wydania: 2021
ISBN: 978-83-66433-18-2
Oprawa: miękka
Ilość stron: 248
Wymiary: 235 x 280
Dostępność: Na półce
162.00 zł
W ostatnich latach przyzwyczailiśmy się – przynajmniej w Polsce – że to głównie z pieniędzy publicznych są powiększane muzealne zbiory. Szczęśliwie jednak wspaniała tradycja prywatnego mecenatu całkowicie nie zniknęła. Świetnym na to dowodem jest kolekcja (a właściwie dwie odrębne kolekcje, o czym dalej), którą nasze muzeum zgromadziło dzięki niezwykłemu i całkiem nieoczekiwanemu darowi Basila Alkazziego.
Nasz ofiarodawca, sam będący artystą, doskonale zna i rozumie świat sztuki i współtworzących go ludzi. Wielu z nich poznał osobiście, z wieloma łączyły go bliskie więzy. Wśród tych, którzy znaleźli się na jego życiowej drodze, była także, nieżyjąca już, polska malarka Halima Nałęcz, właścicielka Drian Galleries w Londynie, przez wiele lat jedna z czołowych postaci polskiego życia artystycznego na emigracji. Sam Alkazzi nazywa ją swą promotorką i przyjaciółką. To właśnie ona zwróciła uwagę Basila Alkazziego na gdańskie muzeum, gdy w 1983 roku obdarowała je świetną kolekcją ponad 360 prac artystów wystawiających przez lata w jej londyńskiej galerii. Ten dar, bez wątpienia jeden z najcenniejszych w powojennej historii gdańskiego muzealnictwa, to jeszcze jeden dowód na to, jak wiele muzea zawdzięczają prywatnym ofiarodawcom.
Dla upamiętnienia artystycznej przyjaźni w 2015 roku został ustanowiony Fundusz Basila Alkazziego i Halimy Nałęcz. Dzięki dokonywanym przez niego systematycznym zakupom Muzeum Narodowe w Gdańsku zyskało w ciągu zaledwie kilku lat wartościową kolekcję prac, głównie malarskich, młodych polskich twórców.
To tylko jedna część daru. Drugą jest przekazana gdańskiemu muzeum część bogatego zbioru zgromadzonego w ciągu wielu lat kolekcjonerskiej aktywności Basila Alkazziego. Właśnie tę cenną kolekcję prezentujemy po raz pierwszy publicznie. Składają się na nią dzieła artystów aktywnych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Japonii i Korei Południowej, reprezentujące malarstwo, rysunek, grafikę, fotografię i rzeźbę (w sumie 140 prac 40 artystów). O wartości kolekcji rozstrzyga ogromna różnorodność technik artystycznych, tematów, postaw twórczych, ale także różnorodność pokoleniowa – obok dzieł uznanych artystów, takich jak John Hedgecoe, David Hockney, Paul Huxley czy Joe Tilson, mamy prace młodszych twórców, których Alkazzi spotykał w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Często są to laureaci nagród, które ustanowił w obu tych krajach, np. nagroda stypendialna utworzona w londyńskiej Royal College of Art czy funkcjonująca w Stanach Zjednoczonych The Basil H. Alkazzi Award.
Wystawa i towarzyszący jej katalog to nie tylko okazja do zaprezentowania naszej publiczności tej intrygującej kolekcji, to także wyraz wdzięczności za cenny dar, który wzbogacił Muzeum Narodowe w Gdańsku o dzieła będące artystycznym zapisem ostatnich dekad.
Na podstawie zamieszczonego w katalogu wstępu dr hab. Jacka Friedricha, dyrektora Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Nasz ofiarodawca, sam będący artystą, doskonale zna i rozumie świat sztuki i współtworzących go ludzi. Wielu z nich poznał osobiście, z wieloma łączyły go bliskie więzy. Wśród tych, którzy znaleźli się na jego życiowej drodze, była także, nieżyjąca już, polska malarka Halima Nałęcz, właścicielka Drian Galleries w Londynie, przez wiele lat jedna z czołowych postaci polskiego życia artystycznego na emigracji. Sam Alkazzi nazywa ją swą promotorką i przyjaciółką. To właśnie ona zwróciła uwagę Basila Alkazziego na gdańskie muzeum, gdy w 1983 roku obdarowała je świetną kolekcją ponad 360 prac artystów wystawiających przez lata w jej londyńskiej galerii. Ten dar, bez wątpienia jeden z najcenniejszych w powojennej historii gdańskiego muzealnictwa, to jeszcze jeden dowód na to, jak wiele muzea zawdzięczają prywatnym ofiarodawcom.
Dla upamiętnienia artystycznej przyjaźni w 2015 roku został ustanowiony Fundusz Basila Alkazziego i Halimy Nałęcz. Dzięki dokonywanym przez niego systematycznym zakupom Muzeum Narodowe w Gdańsku zyskało w ciągu zaledwie kilku lat wartościową kolekcję prac, głównie malarskich, młodych polskich twórców.
To tylko jedna część daru. Drugą jest przekazana gdańskiemu muzeum część bogatego zbioru zgromadzonego w ciągu wielu lat kolekcjonerskiej aktywności Basila Alkazziego. Właśnie tę cenną kolekcję prezentujemy po raz pierwszy publicznie. Składają się na nią dzieła artystów aktywnych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Japonii i Korei Południowej, reprezentujące malarstwo, rysunek, grafikę, fotografię i rzeźbę (w sumie 140 prac 40 artystów). O wartości kolekcji rozstrzyga ogromna różnorodność technik artystycznych, tematów, postaw twórczych, ale także różnorodność pokoleniowa – obok dzieł uznanych artystów, takich jak John Hedgecoe, David Hockney, Paul Huxley czy Joe Tilson, mamy prace młodszych twórców, których Alkazzi spotykał w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Często są to laureaci nagród, które ustanowił w obu tych krajach, np. nagroda stypendialna utworzona w londyńskiej Royal College of Art czy funkcjonująca w Stanach Zjednoczonych The Basil H. Alkazzi Award.
Wystawa i towarzyszący jej katalog to nie tylko okazja do zaprezentowania naszej publiczności tej intrygującej kolekcji, to także wyraz wdzięczności za cenny dar, który wzbogacił Muzeum Narodowe w Gdańsku o dzieła będące artystycznym zapisem ostatnich dekad.
Na podstawie zamieszczonego w katalogu wstępu dr hab. Jacka Friedricha, dyrektora Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Dom Obrazów
• Od siekiery się wszystko zaczęło
• Dawny Gdańsk w rycinach z kolekcji pastora Johanna Jacoba Haselaua
• Kryzys w partii - partia w kryzysie
• Numizmatyka III Rzeczypospolitej. Monety kolekcjonerskie
• Dokumenty zbrodni wołyńskiej Tom 1
• Banknoty podziemne 1982–1988
• Opór, przystosowanie czy współpraca?
• Kultura literacka i artystyczna na łamach „Przekroju” Mariana Eilego. T. 1
• Islandia Tam, gdzie elfy mówią dobranoc
• Od siekiery się wszystko zaczęło
• Dawny Gdańsk w rycinach z kolekcji pastora Johanna Jacoba Haselaua
• Kryzys w partii - partia w kryzysie
• Numizmatyka III Rzeczypospolitej. Monety kolekcjonerskie
• Dokumenty zbrodni wołyńskiej Tom 1
• Banknoty podziemne 1982–1988
• Opór, przystosowanie czy współpraca?
• Kultura literacka i artystyczna na łamach „Przekroju” Mariana Eilego. T. 1
• Islandia Tam, gdzie elfy mówią dobranoc
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |