Próby
vis-a-vis/EtiudaRok wydania: 2021
Seria: meandry kultury
ISBN: 978-83-7998-294-3
Oprawa: miękka
Ilość stron: 1164
Wymiary: 125 x 195
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
42.60 zł
Michel de Montaigne (1533-92) - francuski myśliciel, filozof, humanista, pisarz, polityk (był przez dwie kadencje burmistrzem Bordeaux), autor Prób (francuski tytuł: Essais - wyd 1580). Pisał to swoje dzieło życia w zasadzie dla przyjemności. Trudno w tym wypadku mówić o jakimś filozoficznym systemie. Zresztą absolutnie nie o ogólną teorię Montaigneowi chodziło, lecz raczej o sztukę życia, o konkret i o z życia wzięty racjonalizm, połączony ze zdroworozsądkowym sceptycyzmem.
Zajmował się faktami dotyczącymi życia człowieka, przy czym zycie było dla niego najwyższym dobrem - to nawiązanie do epikureizmu. Jak pisze W. Tatrkiewicz Właściwością poglądów Montaigne'a było: że oparte były na obserwacji i zdrowym rozsądku, nie na spekulacji pojęciowej, tradycji filozoficznej i metodach uczonych. Że zajmował się wyłącznie sprawami doczesnymi i ludzkimi (to był jego humanizm).
Że zadania filozofii rozumiał nie teoretycznie, lecz praktycznie: chciał by była sztuką życia. Że założeniem jego było: przyjemnie żyć to jest jedyne dobro (to był jego epikureizm). Że nie należy zagłębiać się w niepewne i niewydajne spory teoretyczne (to był jego sceptycyzm). Że przyroda jest wzorem dla człowieka i jego sztuki życia (to był jego naturalizm). Że ostateczną miarą prawdy jest rozum (to był jego racjonalizm). Że różne prawdy i prawa są tylko rzeczą zwyczaju (to był jego relatywizm). Ta niezmierna pochwała życia, ta radość, którą "Próby" emanują, spowodowały, że już za życia autora miały kilka wydań, ale też i to, że w nieco późniejszych czasach kontrreformacji trafiły na Indeks Ksiąg Zakazanych
Zajmował się faktami dotyczącymi życia człowieka, przy czym zycie było dla niego najwyższym dobrem - to nawiązanie do epikureizmu. Jak pisze W. Tatrkiewicz Właściwością poglądów Montaigne'a było: że oparte były na obserwacji i zdrowym rozsądku, nie na spekulacji pojęciowej, tradycji filozoficznej i metodach uczonych. Że zajmował się wyłącznie sprawami doczesnymi i ludzkimi (to był jego humanizm).
Że zadania filozofii rozumiał nie teoretycznie, lecz praktycznie: chciał by była sztuką życia. Że założeniem jego było: przyjemnie żyć to jest jedyne dobro (to był jego epikureizm). Że nie należy zagłębiać się w niepewne i niewydajne spory teoretyczne (to był jego sceptycyzm). Że przyroda jest wzorem dla człowieka i jego sztuki życia (to był jego naturalizm). Że ostateczną miarą prawdy jest rozum (to był jego racjonalizm). Że różne prawdy i prawa są tylko rzeczą zwyczaju (to był jego relatywizm). Ta niezmierna pochwała życia, ta radość, którą "Próby" emanują, spowodowały, że już za życia autora miały kilka wydań, ale też i to, że w nieco późniejszych czasach kontrreformacji trafiły na Indeks Ksiąg Zakazanych
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Czarownice z Pomorza i Prus
• Pszczolarz litewski
• Pisarz który został papieżem
• Pułapka za Czeremoszem
• Mistrzostwa Polski. Stulecie Część 8
• 12 Sd.Kfz.182 Pz.Kpfw.VI Tiger Ausf.B Konigstiger, vol. 1
• Miłość w Powstaniu Warszawskim
• Signa Recepta. W starożytnym Rzymie 20 roku przed Chrystusem kontekst polityczny oraz ideologiczny sukcesu
• Jedwabne Historia Prawdziwa Tom 1-2
• Starożytna Sparta
• Pszczolarz litewski
• Pisarz który został papieżem
• Pułapka za Czeremoszem
• Mistrzostwa Polski. Stulecie Część 8
• 12 Sd.Kfz.182 Pz.Kpfw.VI Tiger Ausf.B Konigstiger, vol. 1
• Miłość w Powstaniu Warszawskim
• Signa Recepta. W starożytnym Rzymie 20 roku przed Chrystusem kontekst polityczny oraz ideologiczny sukcesu
• Jedwabne Historia Prawdziwa Tom 1-2
• Starożytna Sparta
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |