Wojska zakonu niemieckiego w Prusach 1230-1525
Wyd. Naukowe UMKRok wydania: 2015
ISBN: 978-83-231-3483-1
Oprawa: twarda z obwolutą
Ilość stron: 672
Wymiary: 210 x 270
Dostępność: Niedostępna
150.00 zł
Rycerze w białych płaszczach z czarnym krzyżem na podobnie okrytych rumakach? - Niezupełnie i nie tylko...
Wojska braci zakonu niemieckiego - krzyżaków, jak ich się zwyczajowo nazywa w tradycji polskiej - to nie wyłącznie bracia rycerze ani nawet wspomagający ich bracia sarianci. To także niezwykle różnorodna grupa osób stale im towarzyszących i posługujących: dinerów, ‘pachołków’, ‘strzelców’, witingów, komorników; to również mieszkańcy późnośredniowiecznych Prus: mieszczanie, rycerze, ‘giermkowie’, ‘wolni’, karczmarze, młynarze, chłopi - ludzie germańskiego, bałtyjskiego i słowiańskiego pochodzenia; to liczni i jeszcze bardziej zróżnicowani przybysze spoza Prus, z krajów łacińskiego kręgu kulturowego - od klifowych wybrzeży Szkocji na dalekiej Północy po wapienne wzgórza Apulii i porośnięte makią równiny Kastylii na śródziemnomorskim Południu: krzyżowcy/‘goście’, familiarzy, półwolontariusze, najemnicy oraz bracia zakonu z innych baliwatów i „prowincji”.
Aktywność militarna zakonu niemieckiego to nie tylko wojny z Królestwem Polskim - bitwy płowiecka i grunwaldzka. To także ponad pięćdziesięcioletni okres ciągłych walk z autochtonicznymi społecznościami bałtyjskimi (tzw. wojna pruska); to jej ponad stuletnia kontynuacja w postaci kilkuset wypraw na Żmudź i Litwę (tzw. wojna litewska); to szereg przedsięwzięć militarnych w odległych krainach (od Śląska i Łużyc, przez Ruś Czerwoną, Białą i Zaleską, po nadczarnomorskie stepy u ujścia Dniepru i brzegi Dunaju w Banacie Szeweryńskim); to wreszcie długi i złożony konflikt wewnętrzny, miejscami przyjmujący znamiona wojny wszystkich ze wszystkimi.
Kultura wojny zakonu niemieckiego to nie tylko uzbrojenie - broń, oporządzenie i sprzęt militarny - różnorodne i ciągle się zmieniające; to nie tylko praktyka zbierania wojska, pochodów, oblężeń i starć w otwartym polu. To również ubiór zbrojnych, ich pożywienie zabierane na wyprawę, ich konie; to także przedsięwzięcia budowlane na wschodnich i zachodnich obrzeżach kraju pruskiego; to również mentalne uwarunkowania postrzegania, pojmowania, wartościowania wojny i zorganizowanej przemocy oraz sposoby nadawania im sensu; to też sposoby „panowania” nad czasem, przestrzenią i naturą - uwzględniania i wykorzystywania czynników zewnętrznych w ramach działalności militarnej; to wreszcie formy legitymizowania mocy militarnej - uzasadniania możliwości nakładania na innych powinności militarnych i pociągania do ich faktycznego wypełniania.
O tych wszystkich (oraz wielu innych) fascynujących zagadnieniach traktuje prezentowana książka, mająca charakter wprowadzający w tematykę aktywności militarnej człowieka w późnośredniowiecznych Prusach - kraju na obrzeżach łacińskiej christianitas.
od Autora
Wojska braci zakonu niemieckiego - krzyżaków, jak ich się zwyczajowo nazywa w tradycji polskiej - to nie wyłącznie bracia rycerze ani nawet wspomagający ich bracia sarianci. To także niezwykle różnorodna grupa osób stale im towarzyszących i posługujących: dinerów, ‘pachołków’, ‘strzelców’, witingów, komorników; to również mieszkańcy późnośredniowiecznych Prus: mieszczanie, rycerze, ‘giermkowie’, ‘wolni’, karczmarze, młynarze, chłopi - ludzie germańskiego, bałtyjskiego i słowiańskiego pochodzenia; to liczni i jeszcze bardziej zróżnicowani przybysze spoza Prus, z krajów łacińskiego kręgu kulturowego - od klifowych wybrzeży Szkocji na dalekiej Północy po wapienne wzgórza Apulii i porośnięte makią równiny Kastylii na śródziemnomorskim Południu: krzyżowcy/‘goście’, familiarzy, półwolontariusze, najemnicy oraz bracia zakonu z innych baliwatów i „prowincji”.
Aktywność militarna zakonu niemieckiego to nie tylko wojny z Królestwem Polskim - bitwy płowiecka i grunwaldzka. To także ponad pięćdziesięcioletni okres ciągłych walk z autochtonicznymi społecznościami bałtyjskimi (tzw. wojna pruska); to jej ponad stuletnia kontynuacja w postaci kilkuset wypraw na Żmudź i Litwę (tzw. wojna litewska); to szereg przedsięwzięć militarnych w odległych krainach (od Śląska i Łużyc, przez Ruś Czerwoną, Białą i Zaleską, po nadczarnomorskie stepy u ujścia Dniepru i brzegi Dunaju w Banacie Szeweryńskim); to wreszcie długi i złożony konflikt wewnętrzny, miejscami przyjmujący znamiona wojny wszystkich ze wszystkimi.
Kultura wojny zakonu niemieckiego to nie tylko uzbrojenie - broń, oporządzenie i sprzęt militarny - różnorodne i ciągle się zmieniające; to nie tylko praktyka zbierania wojska, pochodów, oblężeń i starć w otwartym polu. To również ubiór zbrojnych, ich pożywienie zabierane na wyprawę, ich konie; to także przedsięwzięcia budowlane na wschodnich i zachodnich obrzeżach kraju pruskiego; to również mentalne uwarunkowania postrzegania, pojmowania, wartościowania wojny i zorganizowanej przemocy oraz sposoby nadawania im sensu; to też sposoby „panowania” nad czasem, przestrzenią i naturą - uwzględniania i wykorzystywania czynników zewnętrznych w ramach działalności militarnej; to wreszcie formy legitymizowania mocy militarnej - uzasadniania możliwości nakładania na innych powinności militarnych i pociągania do ich faktycznego wypełniania.
O tych wszystkich (oraz wielu innych) fascynujących zagadnieniach traktuje prezentowana książka, mająca charakter wprowadzający w tematykę aktywności militarnej człowieka w późnośredniowiecznych Prusach - kraju na obrzeżach łacińskiej christianitas.
od Autora
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Zanim Polska została Polską
• Górny Śląsk w dobie wojen husyckich
• Wojna Polski i Litwy z Zakonem Krzyżackim w latach 1409-1411
• Krucjaty. Wojna o Ziemię Świętą
• Wielki Atlas II Wojny Światowej
• Wyprawa Fryderyka Augusta I do Inflant 1700–1701 w świetle wojny domowej na Litwie
• Polska sztuka wojenna w okresie wczesnofeudalnym
• Państwo zakonu krzyżackiego w Prusach
• Na wschód od Jordanu - w kraju braci Semitów
• Szpiedzy na moście
• Górny Śląsk w dobie wojen husyckich
• Wojna Polski i Litwy z Zakonem Krzyżackim w latach 1409-1411
• Krucjaty. Wojna o Ziemię Świętą
• Wielki Atlas II Wojny Światowej
• Wyprawa Fryderyka Augusta I do Inflant 1700–1701 w świetle wojny domowej na Litwie
• Polska sztuka wojenna w okresie wczesnofeudalnym
• Państwo zakonu krzyżackiego w Prusach
• Na wschód od Jordanu - w kraju braci Semitów
• Szpiedzy na moście
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |