Skarby z dawnej zakrystii
Muzeum Okręgowe Ziemi KaliskiejRok wydania: 2018
ISBN: 978-83-88042-44-7
Oprawa: miękka
Ilość stron: 196
Wymiary: 210 x 295
Dostępność: Niedostępna
54.00 zł
Katalog wystawy prezentowanej w 2018 roku w Muzeum Okręgowym Ziemi Kaliskiej.
Na wystawie prezentowane są zabytkowe szaty liturgiczne używane w Kościele katolickim w tzw. rycie trydenckim, czyli od czasu reformy liturgicznej wprowadzonej po soborze trydenckim (1545-1563) do kolejnej gruntownej reformy liturgicznej będącej konsekwencją Vaticanum II (1962–1965). Szeroko rozumiane paramenty liturgiczne, a w szczególności kapłańskie szaty liturgiczne, ukazane zostaną w szerokim kontekście dawnej celebry rytu trydenckiego.
Celem wystawy jest ukazanie bogactwa, różnorodności formalnej i artystycznej utensyliów stanowiących oprawę dawnej liturgii Kościoła katolickiego oraz zwrócenie uwagi widza, iż owa okazałość i różnorodność nie były celem samym w sobie, ale miały głębokie uzasadnienie symboliczne i teologiczne.
Ekspozycja obejmuje szaty liturgiczne ze zbiorów Skarbca Sanktuarium św. Józefa (dawnej kolegiaty) w Kaliszu. Z kolekcji Skarbca, liczącej ponad 400 obiektów, spośród obiektów datowanych od XV do XVIII w., zaprezentowanych zostanie 12 ornatów, dwie dalmatyki i jedna kapa, a także po kilka burs, palek, manipularzy i stuł. Wybrane obiekty są najbardziej reprezentatywne dla poszczególnych etapów kształtowania się nowożytnych szat liturgicznych.
Materie, z których uszyte są paramenty wytypowane na wystawę ilustrują najważniejsze etapy rozwoju europejskiego wzornictwa tkactwa jedwabiu od XVI do końca XVIII w.: jego przemiany stylistyczne (od renesansu, poprzez regencję i barok, rokoko, do klasycyzmu), wzornictwo (desenie sieciowe, wielkoformatowe, bizarre, koronkowe, wzory „naturalistyczne” Revela, motywy falistych wstęg-rzek, desenie drobnowzorzyste), inspiracje bliskowschodnie (XVI i XVI-w. tkaniny perskie i tureckie) oraz preferencje kolorystyczne i techniki zdobienia (broszowanie, lansowanie itp.).
Na potrzeby ekspozycji wykonano konserwację jednego z cenniejszych XVIII-wiecznych ornatów z kaliskiego zbioru zdobionego haftem w kosaćce. Zaprezentowane zostaną etapy jego konserwacji i szkody, do jakich doprowadziła nieumiejętna amatorska renowacja przeprowadzona przez anonimową zakonnicę w latach 60. XX w. Ekspozycja ornatu ma na celu zwrócenie uwagi, że tekstylia liturgiczne są również bardzo cennymi zabytkami, elementem dziedzictwa kulturowego, ściśle związanym z codziennym życiem dawnych mieszkańców Kalisza, dostarczającym wiedzy na temat ich dawnych ubiorów, estetycznych upodobań i zamożności.
Na wystawie prezentowane są zabytkowe szaty liturgiczne używane w Kościele katolickim w tzw. rycie trydenckim, czyli od czasu reformy liturgicznej wprowadzonej po soborze trydenckim (1545-1563) do kolejnej gruntownej reformy liturgicznej będącej konsekwencją Vaticanum II (1962–1965). Szeroko rozumiane paramenty liturgiczne, a w szczególności kapłańskie szaty liturgiczne, ukazane zostaną w szerokim kontekście dawnej celebry rytu trydenckiego.
Celem wystawy jest ukazanie bogactwa, różnorodności formalnej i artystycznej utensyliów stanowiących oprawę dawnej liturgii Kościoła katolickiego oraz zwrócenie uwagi widza, iż owa okazałość i różnorodność nie były celem samym w sobie, ale miały głębokie uzasadnienie symboliczne i teologiczne.
Ekspozycja obejmuje szaty liturgiczne ze zbiorów Skarbca Sanktuarium św. Józefa (dawnej kolegiaty) w Kaliszu. Z kolekcji Skarbca, liczącej ponad 400 obiektów, spośród obiektów datowanych od XV do XVIII w., zaprezentowanych zostanie 12 ornatów, dwie dalmatyki i jedna kapa, a także po kilka burs, palek, manipularzy i stuł. Wybrane obiekty są najbardziej reprezentatywne dla poszczególnych etapów kształtowania się nowożytnych szat liturgicznych.
Materie, z których uszyte są paramenty wytypowane na wystawę ilustrują najważniejsze etapy rozwoju europejskiego wzornictwa tkactwa jedwabiu od XVI do końca XVIII w.: jego przemiany stylistyczne (od renesansu, poprzez regencję i barok, rokoko, do klasycyzmu), wzornictwo (desenie sieciowe, wielkoformatowe, bizarre, koronkowe, wzory „naturalistyczne” Revela, motywy falistych wstęg-rzek, desenie drobnowzorzyste), inspiracje bliskowschodnie (XVI i XVI-w. tkaniny perskie i tureckie) oraz preferencje kolorystyczne i techniki zdobienia (broszowanie, lansowanie itp.).
Na potrzeby ekspozycji wykonano konserwację jednego z cenniejszych XVIII-wiecznych ornatów z kaliskiego zbioru zdobionego haftem w kosaćce. Zaprezentowane zostaną etapy jego konserwacji i szkody, do jakich doprowadziła nieumiejętna amatorska renowacja przeprowadzona przez anonimową zakonnicę w latach 60. XX w. Ekspozycja ornatu ma na celu zwrócenie uwagi, że tekstylia liturgiczne są również bardzo cennymi zabytkami, elementem dziedzictwa kulturowego, ściśle związanym z codziennym życiem dawnych mieszkańców Kalisza, dostarczającym wiedzy na temat ich dawnych ubiorów, estetycznych upodobań i zamożności.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Saga o ludziach z Doliny Łososi
• Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska w Białymstoku t. 35, 2022
• Spór o Koreę
• Cmentarze w Białymstoku
• Menonici w Polsce i Prusach w XVI-XIX w.
• Opowieści jarosławskiego Zasania cz. V
• Majora Michała Toczka konna droga po mistrzostwo
• Zesłańcy postyczniowi na Syberii Zachodniej w opinii rosyjskiej administracji i ludności syberyjskiej część 2
• Kolekcja medalików i krzyżyków Władysława Bartynowskiego
• Ametysty z Sokołowca na Dolnym Śląsku
• Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska w Białymstoku t. 35, 2022
• Spór o Koreę
• Cmentarze w Białymstoku
• Menonici w Polsce i Prusach w XVI-XIX w.
• Opowieści jarosławskiego Zasania cz. V
• Majora Michała Toczka konna droga po mistrzostwo
• Zesłańcy postyczniowi na Syberii Zachodniej w opinii rosyjskiej administracji i ludności syberyjskiej część 2
• Kolekcja medalików i krzyżyków Władysława Bartynowskiego
• Ametysty z Sokołowca na Dolnym Śląsku