książki historyczne
Oferta wydawnictwaPolecamy w sieciKatalog do pobrania

Kategoria Polska po wojnie
Okres historyczny przekrojowe
Szkoła jako instrument politycznej legitymizacji władzy partii komunistycznej w Polsce (1944–1989)

Szkoła jako instrument politycznej legitymizacji władzy partii komunistycznej w Polsce (1944–1989)

Wołoszyn J. W. Instytut Pamięci Narodowej
Rok wydania: 2015
ISBN: 978-83-7629-886-3

Oprawa: twarda
Ilość stron: 248
Wymiary: 170 x 245

Dostępność: Dostępna za 3-5 dni

22.40 zł


"Co sprawia, że ludzie podporządkowują się władzy, w tym politycznej (wchodzą w pewne asymetryczne relacje z innymi podmiotami, wobec których zajmują nierównorzędną pozycję)? Władza powoduje, że zaczynają oni działać zgodnie z interesami jej posiadacza, nie zawsze zbieżnymi z ich własnymi. Do tego dochodzi oczywiste ograniczenie swobody poszczególnych jednostek. Motywy takich działań mogą być różne. Jeśli bowiem przyjąć klasyczną definicję pojęcia „władzy politycznej” – zaczerpniętą od Maxa Webera – to jednym z jej atrybutów jest legalne stosowanie przymusu (siły fizycznej). Centrum zatem może wymusić określone zachowania (posłuszeństwo) za pomocą bezpośredniego użycia siły lub ewentualnie groźby takiej akcji. Jednakże sama przemoc nie jest czynnikiem wystarczającym do utrzymania władzy, wymaga silnego i rozbudowanego aparatu służącego wymuszaniu posłuszeństwa – co oznacza ponoszenie ogromnych kosztów. Dodatkowo ustawiczny terror jako jedyny instrument dyscyplinowania społeczeństwa (łamania oporu) niesie wiele niebezpieczeństw dla rządzących, chcących skutecznie sterować poddanymi (doprowadzić do efektywnego wykonywania przez nich nakazów). Posłuszeństwo staje się wówczas wynikiem podbudowanej strachem reakcji na polecenia płynące z góry (weberowska dyscyplina). W jej ramach mogą się też mieścić opisane przez Stanisława Ossowskiego fikcje obronne (udawanie wykonania rozkazów)".



Oferta wydawnictwa Polecamy w sieci Katalog do pobrania