Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?
UniversitasRok wydania: 2019
ISBN: 978-83-242-3584-1
Oprawa: miękka
Ilość stron: 512
Wymiary: 150 x 235
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
39.90 zł
Marcel Duchamp (1887–1968) „naprawdę zranił wiele osób” – zauważył kiedyś Pontus Hultén. Niespodziewanie – a może właśnie dlatego – Duchamp stał się najbardziej wpływowym artystą XX wieku. Jego procedury (często wymagające ascezy) wyrażalne są w czasownikach: miniaturyzować, umykać, podróżować, stawać-się-niedostrzegalnym. Jego atrybuty – wyrażalne w rzeczownikach – to m.in.: walizka, szachownica, pocięty czepek kąpielowy, dym z cygara. Funkcje jego dzieł to z kolei m.in. analiza statusu quo, multiplikacja oraz wchodzenie w relacje (także jako pośrednik w sprzedaży cudzych dzieł), bo właśnie tworzenie oddolnych sieci, alternatywy sztywnych hierarchii instytucjonalnych było jego domeną jako „szarej eminencji”. Jeśli ktoś dzisiaj narzeka na klikowość sztuki współczesnej, może tym obarczać Duchampa; podobnie zresztą jak ten narzekający, iż artysta odebrał jej elitaryzm…
Duchamp ukazał wielkie projekty nowoczesności jako domenę smutnych ludzi, skłonnych do poświęceń w imię odroczonej przyjemności w odległej przyszłości. Działając w czasach europejskich totalitaryzmów i dwóch wojen światowych, tworzących dychotomiczny świat apodyktycznych prawd my kontra oni, nałożył na dwukolorową mapę obszary o zamazanych konturach, wypełnione niepewnością i dowcipem.
Duchamp ukazał wielkie projekty nowoczesności jako domenę smutnych ludzi, skłonnych do poświęceń w imię odroczonej przyjemności w odległej przyszłości. Działając w czasach europejskich totalitaryzmów i dwóch wojen światowych, tworzących dychotomiczny świat apodyktycznych prawd my kontra oni, nałożył na dwukolorową mapę obszary o zamazanych konturach, wypełnione niepewnością i dowcipem.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Tajna operacja
• Imperium Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladem jednej monety
• Zapiski syna tego kraju
• Lwów - Jezierna. Kampania kozacko-moskiewska roku 1655
• Dziewczyny ocalałe
• Dwa przełomy Sztuka polska po 1955 i 1989 roku
• Dlaczego nie jestem muzułmaninem
• Czas szaleństwa, czy czas wiary
• Władca i prawo 1200-1600
• Historia pewnej nadziei
• Imperium Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladem jednej monety
• Zapiski syna tego kraju
• Lwów - Jezierna. Kampania kozacko-moskiewska roku 1655
• Dziewczyny ocalałe
• Dwa przełomy Sztuka polska po 1955 i 1989 roku
• Dlaczego nie jestem muzułmaninem
• Czas szaleństwa, czy czas wiary
• Władca i prawo 1200-1600
• Historia pewnej nadziei
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |