Kolej górnośląska na starej fotografii
WAWRok wydania: 2015
ISBN: 978-83-62608-55-3
Oprawa: twarda
Ilość stron: 118
Wymiary: 215 x 290
Dostępność: Niedostępna
49.90 zł
Niniejsza książka na 118 stronach opisuje dzieje kolejnictwa w regionie ziemi raciborskiej, w tym wpływ nowego środka transportu na rozwój przemysłowy miasta, a także dokumentuje przekształcenia w krajobrazie, pokazując infrastrukturę na starej ikonografii.
W Chałupkach-Boguminie doszło do pierwszego w historii spotkania linii kolejowych dwóch wielkich mocarstw - cesarstwa Habsburgów i królestwa Hohenzollernów. Dwie małe przygraniczne miejscowości znalazły się nagle w centrum ważnego węzła kolejowego znad Morza Północnego do Konstantynopola. Zbudowana przez Towarzystwo Kolei Wilhelma linia Koźle-Racibórz-Chałupki spowodowała ogromne zmiany społeczno-gospodarcze tego regionu a także istotne przekształcenia krajobrazu. Opracowanie dokumentuje te zjawiska do 1945 roku. Autor, we wstępie poświęconym historii kolei żelaznej, unika powielania informacji znanych z innych źródeł, a te cytowane stanowią istotne tło do omówienia wpływu kolei na tempo industrializacji i tworzenia jednego wspólnego rynku produkcji i zbytu na terenie państw niemieckich, w tym Górnego Śląska. Szczególną uwagę poświęca Raciborzowi i powstałym tu firmom (m.in. Ganz/Danubius, Böhler, Siemens Plania, Hegenscheidt). Trzon opracowania stanowi jednak obszerny materiał ikonograficzny (litografie, zdjęcia, mapy, całostki), pokazujący przebieg linii kolejowych na ziemi raciborskiej (od Kuźni Raciborskiej do Chałupek), dworce oraz towarzyszącą im infrastrukturę kolejową i przemysłową.
W Chałupkach-Boguminie doszło do pierwszego w historii spotkania linii kolejowych dwóch wielkich mocarstw - cesarstwa Habsburgów i królestwa Hohenzollernów. Dwie małe przygraniczne miejscowości znalazły się nagle w centrum ważnego węzła kolejowego znad Morza Północnego do Konstantynopola. Zbudowana przez Towarzystwo Kolei Wilhelma linia Koźle-Racibórz-Chałupki spowodowała ogromne zmiany społeczno-gospodarcze tego regionu a także istotne przekształcenia krajobrazu. Opracowanie dokumentuje te zjawiska do 1945 roku. Autor, we wstępie poświęconym historii kolei żelaznej, unika powielania informacji znanych z innych źródeł, a te cytowane stanowią istotne tło do omówienia wpływu kolei na tempo industrializacji i tworzenia jednego wspólnego rynku produkcji i zbytu na terenie państw niemieckich, w tym Górnego Śląska. Szczególną uwagę poświęca Raciborzowi i powstałym tu firmom (m.in. Ganz/Danubius, Böhler, Siemens Plania, Hegenscheidt). Trzon opracowania stanowi jednak obszerny materiał ikonograficzny (litografie, zdjęcia, mapy, całostki), pokazujący przebieg linii kolejowych na ziemi raciborskiej (od Kuźni Raciborskiej do Chałupek), dworce oraz towarzyszącą im infrastrukturę kolejową i przemysłową.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |